Spotify gooit zijn prijzen omhoog: ga jij binnenkort meer betalen?
De populaire streamingdienst Spotify heeft laten weten dat de prijzen van enkele Premium-abonnementen omhoog gaan in Europa. Nieuwe gebruikers moeten meteen de nieuwe prijs gaan betalen, terwijl bestaande gebruikers dat vanaf juni moeten gaan doen. Je krijgt hierover nog een mail van de dienst, waarin alles uitgelegd wordt.
In de komende dagen krijgen gebruikers van het Student-, Duo- en Family-abonnement een mail met daarin tekst en uitleg. De verantwoording voor de prijsverhoging is dat Spotify meer geld nodig heeft om nieuwe content en features aan te kunnen bieden. Het bedrijf laat niet weten op wat voor soort nieuwe features en content we kunnen rekenen. Mogelijk heeft het iets met podcasts te maken.
Prijsverhoging bij Spotify
De nieuwe prijzen gelden vanaf deze maand voor nieuwe abonnees, terwijl bestaande abonnees er pas in juni mee te maken krijgen. Vooralsnog lijkt het alleen te gaan om mensen met een Student-, Duo- en Family-abonnement; over gebruikers die een normaal Premiumabonnement bezitten is nog niets bekendgemaakt.
We weten dat het Student-abonnement in elk geval met een euro omhoog gaat en voortaan dus 5,99 euro per maand kost. Ook het Duo-abonnement lijkt een euro duurder te worden, terwijl het Family-abonnement er drie euro bovenop krijgt. Dat abonnement gaat dan voortaan 17,99 euro per maand kosten.
Ander nieuws over de streamingdienst
Eerder maakte Spotify al bekend dat de streamingdienst inmiddels meer dan 150 miljoen betalende gebruikers heeft. Desondanks maakt het bedrijf nog steeds verlies. Uit de meest recente kwartaalcijfers komt naar voren dat er een verlies van maar liefst 125 miljoen euro genoteerd werd.
Spotify maakt met deze nieuwe feature je leven een stuk makkelijker
Daarnaast kwam afgelopen zondag naar buiten dat Spotify werkt aan een abonnementensysteem voor podcasts. De opbrengst uit dat systeem gaat direct naar podcastmakers toe. Die functie moet er snel aankomen. Wellicht is dit systeem onderdeel van de redenen voor de prijsverhoging, waar onder meer door Mashable over geschreven werd.