Spotify werkt aan spraakherkenning, muziek geselecteerd op basis van je stemming

Apps Mark Hofman 29 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Wie vrolijk is heeft waarschijnlijk zin in feelgood muziek en wie druk in zijn hoofd is zal waarschijnlijk een rustige melodie op de achtergrond kunnen waarderen. Het zijn keuzes die jij op dit moment zelf nog maakt, maar Spotify gaat daar in de toekomst verandering in brengen.

Het bedrijf is namelijk bezig om een spraakherkenning toe te voegen aan de streamingdienst. De functionaliteit detecteert je stemming en selecteert vervolgens muziek die daarbij past. Niet alleen erg handig, maar eigenlijk ook wel een beetje eng.

Spotify zoekt muziek voor je uit

De nieuwe functionaliteit van Spotify komt bovenwater nadat een patent is toegewezen aan het bedrijf. Het gaat dus om een nieuwe technologie die de stem van de gebruiker kan analyseren. Om dit voor elkaar te krijgen maakt de app gebruik van spraakherkenning en achtergrondgeluid. Vervolgens kan het algoritme van Spotify bepalen in wat voor een stemming jij bent en daar muziek op baseren. Een uiterst gecompliceerde technologie die al jaren in ontwikkeling is en de grens opzoekt tussen personalisatie en privacy.

Spotify’s intentie is om geluidsherkenning en spraakherkenning te gebruiken om bepaalde zaken over de gebruiker te weten te komen. Denk hierbij aan het geslacht, de leeftijd en het accent van de spreker. Daarbij wordt dus ook gekeken naar de emotionele staat van de desbetreffende persoon. Het is een uitbreiding van het algoritme waar Spotify inmiddels wel bekend om staat. De streamingdienst biedt gebruikers al jaren afspeellijsten aan die gepersonaliseerd zijn. Niet alleen op de stemming, maar ook zeker op de persoonlijke voorkeur van de gebruiker.

Het patent werd in februari 2018 voor het eerst aangemeld en wordt dus pas in januari 2021 toegekend.

Spotify
Spotify-app. (Afbeelding: Eugene C. Daams / ANP)

Waar ligt de grens?

De nieuwe functionaliteit lijkt op het eerste oog niet alleen erg handig, maar ook zeker indrukwekkend. Toch moeten we dit soort ontwikkelingen wel steeds beter in de gaten houden. Doordat we steeds meer online consumeren komen bedrijven met steeds meer functionaliteiten die ons leven “makkelijker” kunnen maken. Erg fijn natuurlijk, maar ten kosten van wat?

Zoals ik net al heel even aangaf is het lijntje tussen personalisatie en privacy bij dit soort functionaliteiten wel heel erg dun. Wie in huis een paar slimme speakers in huis heeft met de Google Assistent of Amazon Alexa en handige functionaliteiten zoals de spraakherkenning van Spotify gebruiken, wordt dus al een vrij groot deel van de dag afgeluisterd. Als al die gegevens optimaal beveiligd worden is dat natuurlijk ontzettend fijn, maar dat is zeker niet altijd het geval. Iets dat bedrijven anno 2021 steeds meer moeten veranderen en wat sommigen van hen ook zeker doen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen