Spotify geeft duidelijkheid over advertenties in Premium-abonnement
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2Fsamuel-rios-zgrEUG9U7EU-unsplash.jpg)
Er is onzekerheid bij Spotify-leden over mogelijke advertenties in het Premium-abonnement. Het bedrijf geeft nu antwoord.
Bij Spotify kan je op dit moment kiezen uit twee lidmaatschappen: een gratis versie met advertenties en een betaald abonnement zonder reclame en met meer mogelijkheden. Toch zijn mensen bang dat ook in die laatste advertenties zullen komen.
En dat is niet zo heel raar, want de afgelopen maanden is het verschillende keren voorgekomen dat mensen met een Premium-abonnement advertenties te horen kregen. Wat is er precies aan de hand?
Spotify met én zonder advertenties
Als je Spotify Premium aanschaft, doe je dat met een doel: nonstop genieten van goede muziek. Je zit dan ook echt niet op advertenties te wachten. Toch kregen een aantal abonnees dat de afgelopen maanden wel te horen.
Het bedrijf liet weten dat het om een fout ging en verhielp het probleem. Toch heeft de situatie wel voor argwaan gezorgd bij betalende leden. Het gaat zelfs zo ver dat het bedrijf nu heeft besloten om te reageren via X.
There is a rumor circulating that Spotify is putting ads into premium music listening. This rumor is false. Premium music listening is and will remain ad-free.
— Spotify (@Spotify) April 8, 2025
“Er gaat een gerucht rond dat Spotify advertenties in premium muziek plaatst. Dit gerucht klopt niet. Premium is en blijft advertentievrij.”
De grote vraag is echter hoe deze bug heeft kunnen ontstaan. Of is Spotify bezig om te testen hoe het advertenties in betaalde abonnementen kan stoppen? Dat laatste is zeker geen rare gedachte, aangezien veel bedrijven dezelfde soort stappen aan het nemen zijn.
Advertenties bij streamingdiensten
Zo zien we vooral bij streamingdiensten als Amazon Prime Video en HBO Max dat er abonnementen met reclames zijn bijgekomen. Sterker nog, bij sommige van die diensten krijg je zelfs in een betaald abonnement een teaser van een andere film of serie te zien, voordat je met je gekozen content start. Iets wat je wel kan wegklikken, maar niet ideaal is.
Spotify is bovendien van plan om te komen met een nieuw abonnement dat duurder is. Naast dat dit een betere geluidskwaliteit biedt, komen er mogelijk ook andere voordelen bij. Zo is het wellicht mogelijk om eerder concertkaarten te kopen en toegang te krijgen tot exclusieve content.
Met de komst van een duurder abonnement is het ook mogelijk om in het andere abonnement advertenties te verkopen. Iets wat bijvoorbeeld HBO Max doet. Maar goed, Spotify ontkent het, dus je hoeft voorlopig niet bang te zijn. Toch kunnen bedrijven later alsnog van gedachten veranderen.
Eerder kwam Spotify al in het nieuws over het verhogen van de prijzen. Daarover lees je hieronder meer.