Het Star Wars: Jedi Survivor vervolg hoeft alleen te komen als het aan deze punten voldoet

Games Rik Claessen 19 jul 2024
Leestijd: 4 minuten

Het is onvermijdelijk dat er een vervolg komt op Star Wars: Jedi Survivor. Ik kan niet wachten, maar dan moet de game wel aan deze punten voldoen.

Ik heb een zwak voor Star Wars, altijd al gehad. Niets is zo gaaf als met een lightsaber door hordes vijanden heen hakken, met de force grote rotsblokken rondsmijten en met een aandoenlijke droid kletsen. Het zal dus geen verrassing zijn dat ik enorm genoot van Star Wars: Jedi Survivor.

Een derde game in de Jedi-reeks lijkt onvermijdelijk. Uiteraard juich ik dat alleen maar toe. Maar ik moet kritisch blijven op de serie. Van films, series tot games; Star Wars moet wel fatsoenlijk blijven leveren. En hoewel ik sta te popelen op een derde deel in de Jedi-reeks, moet het voor mij wel aan een aantal punten voldoen.

Voor Star Wars is groter niet per se beter

De eerste game met de empathische held Cal Kestis werd dondersgoed ontvangen. In Star Wars: Fallen Order schitterde de roodharige Jedi samen met zijn droid BD-1 en de andere bonte figuren uit zijn ‘clubje’ in een typisch Star Wars-verhaal. Het verhaal was prima, maar het draaide allemaal om de gameplay. De mix tussen het zogeheten ‘Metroidvania’-genre en elementen uit de games van Dark Souls waren een hit.

Fallen Order was uitdagend, zonder meedogenloos te worden. De werelden waren compact, maar zaten bomvol content. Iets waar het vervolg, Star Wars: Jedi Survivor volledig op uitbreidde. De werelden werden groter, het verhaal langer en ook Cal’s repertoir aan lightsaberkunsten werd uitgebreider. Zo kun je zelfs als anti-held Kylo Ren met een extra lompe lightsaber vechten.

Jedi: Survivor
(Afbeelding: EA/Lucasfilm)

Het is dus te verwachten dat de derde game hier nog een schepje bovenop wil doen. En enigszins juich ik dat toe, zolang het maar niet ten kosten gaat van de kwaliteit en de levendigheid van het spel. Juist elk hoekje van de wereld ontdekken maken de games zo fantastisch wat mij betreft. Het zou zonde zijn als de levels té groot worden met té weinig om te ontdekken.

Meer opties om je vijanden te vermorzelen

De grootste toevoeging in deel 2 was de extra verschillende ‘lightsaber-stances’. Van schieten met een blaster, tot de cross-guard saber. Er was voor elke speelstijl wel iets te vinden. Ook het gebruik van de Force werd completer. Zo kun je vijanden hypnotiseren of hordes aan droids in een keer de lucht in slingeren.

Toch mist er iets. Kijk maar naar games als Elden Ring, waar er 101 manieren zijn om te spelen en te je speelstijl aan te passen. Bij Star Wars: Jedi Survivor werd je toch richting één van de verschillende lightsaber-stances geduwd. En dat is ook wel te begrijpen: het is moeilijk nog meer lightsabers te bedenken zonder dat het bizar wordt.

Star Wars Jedi: Survivor is dé PlayStation 5 en Xbox-game voor de fans
Meer SW wordt het niet (Afbeelding: Dunke van Boekel / WANT)

Daarom zouden extra opties voor het gebruik van gadgets, de Force of andere snufjes tijdens het knokken hartstikke leuk zijn. Cal had immers in deel 2 een grijphaak om rond te slingeren. Waarom niet dat ding gebruiken om vijanden omver te trekken?

De strijd tussen de Light en de Dark Side

Spoilers voor het einde van Star Wars: Jedi Survivor! Richting het einde van het tweede spel zien we Cal enorm worstelen met zijn eigen woede: een innerlijke strijd tussen de Light en de Dark Side. Kort lijkt hij zichzelf te verliezen aan de Dark Side, waardoor hij eventjes onoverwinnelijk wordt. Het gevolg: met één druk op de knop maai je hele bataljons aan Stormtroopers neer.

Het was een van de spannendste momenten in de game. Gaat onze held zich verliezen aan de Dark Side? Gelukkig niet, maar hij was voor een kort moment mogelijk de sterkste Jedi in het universum. Op het einde lijkt Cal zich los te zetten van de Dark Side en kiest hij weer voor rust en vrede. In de derde game zou ik wel graag meer van deze worsteling willen zien.

Star Wars Jedi: Survivor is dé PlayStation 5 en Xbox-game voor de fans
Genoeg lightsaber-actie (Afbeelding: Dunke van Boekel / WANT)

Veel games hebben zo’n worsteling tussen goed en kwaad gehad. Denk aan games als Red Dead Redemption 2 en Infamous, waar je keuzes tussen goed en kwaad niet alleen invloed hebben op het verhaal, maar ook op je eigen krachten.

Ik zie het al helemaal voor me: een Cal Kestis die zich laat leiden door woede en super sterk is, maar daardoor loopt het verhaal wel anders af. Genoeg mogelijkheden die perfect in de verhalen van Star Wars passen.

Star Wars BBY: een complete chronologische guide

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen