TeamViewer: delen scherm iPhone en iPad nu mogelijk
TeamViewer heeft een update voor zijn QuickSupport-app uitgebracht die het mogelijk maakt om het scherm van een iPhone of iPad te delen. Die dienst is officieel nog in betafase en werkt alleen met apparaten die zijn bijgewerkt naar iOS 11.
Het is daarnaast alleen mogelijk om het scherm van een iPhone of iPad te bekijken, de bediening kan niet overgenomen worden. Dit is een beperking die Apple ingebouwd heeft en geen limitatie van TeamViewer.
iOS-apparaat krijgt twee ID’s
De werking van de functie is een beetje verwarrend. Na het openen van de QuickSupport-app verschijnt meteen een ID in beeld, maar als je daar vanaf een Mac of PC verbinding mee maakt, krijg je alleen een chatbox, de mogelijkheid om een screenshot te maken en wat diagnostische informatie te zien, niet het scherm.
Om het scherm te delen, dien je het bedieningspaneel te openen, de schermopname-knop lang in te drukken (of 3D Touch) en te kiezen voor TeamViewer. Na een tik op ‘Start uitzending’ krijg je een pushnotificatie met een ander ID. Dat ID geeft je wél toegang tot het scherm.
De schermopname-knop is overigens niet standaard in het nieuwe bedieningspaneel van iOS 11 aanwezig. Je dient deze eerst toe te voegen via Instellingen → Bedieningspaneel → Pas regelaars aan.
Gratis testen tot 31 oktober
Alle TeamViewer-gebruikers kunnen iOS-schermdelen daarna tot 31 oktober 2017 gratis proberen. TeamViewer is naar eigen zeggen de eerste ontwikkelaar die deze functie aan gaat bieden. Waarschijnlijk wordt iOS-schermdelen onderdeel van de betaalde Business-formule voor bedrijven en helpdeskmedewerkers, maar zeker is dat nog niet.