Televisie van de toekomst wordt volgens startup compleet onherkenbaar
Je hoeft voor de televisie van de toekomst nauwelijks meer wat te betalen. Als het aan de Amerikaanse start-up Telly ligt, betaal je er zelfs helemaal niets voor. Het enige wat je hoeft te doen is advertenties kijken en (een deel van) je data doorspelen.
Het concept van de nieuwe televisie is vrij simpel. Telly biedt de tv gratis aan, in ruil voor het bekijken van advertenties, die je op een tweede scherm te zien krijgt. De formule belooft al veel goeds. Het bedrijf is de 250.000 aanmeldingen al voorbij gestegen.
Televisies worden ‘saai’
Telly wordt geleid door Ilya Pozin, die eerder mede-oprichter was van Pluto TV. Aan The Verge vertelde hij dat televisies tegenwoordig allemaal op elkaar lijken en dat er weinig innovatie is. Ten minste, in de budget-range.
Als je bekend bent met de nieuwste premium-tv’s, zul je zien dat er wel degelijk spannende ontwikkelingen zijn. Denk aan heldere HDR-tv’s en prachtige OLED-schermen die je in een andere wereld doen wanen.
Maar Telly is meer gericht op budgetopties, zoals TCL, Amazon en Roku. Die bedrijven nemen, volgens Pozin, vaak genoegen met ‘goed genoeg’. Terwijl er juist veel meer ruimte is voor verbeteringen.
Zo werkt de gratis TV
De Telly televisie bestaat dus uit twee aparte schermen. Een bovenscherm, waarop je gewoon televisie kunt kijken, en een kleiner scherm waarop advertenties te zien zijn. Dankzij deze advertenties kun je gratis televisie kijken.
Telly werkt samen met bedrijven die de verzamelde gegevens op de tv gebruiken om advertenties te verkopen. Op die manier krijg je op maat gemaakte advertenties, op basis van je kijkgedrag. De televisie heeft ook een bewegingssensor om bewegingen in de kamer te detecteren. Maar maak je geen zorgen, er worden geen camerabeelden opgenomen of gezichtsherkenning gebruikt. Dus je privacy blijft gewaarborgd.
De advertenties op de Telly televisie zijn niet zomaar reclames. Het is ook de bedoeling dat je na het kijken meteen actie kunt ondernemen. Bijvoorbeeld door rechtstreeks vanaf de tv eten te bestellen via Uber Eats. En soms zijn de advertenties ook aangepast aan een bepaalde locatie.
Meer dan reclames
Het onderste scherm heeft gelukkig meer te bieden dan advertenties. Pozin is ervan overtuigd dat een televisie met twee schermen de toekomst is. Hij geeft veel voorbeelden van hoe de twee schermen met elkaar kunnen communiceren.
Bijvoorbeeld voor videocalls, waarbij de spreker op de hoofd-televisie is te zien en de andere deelnemers op het onderste scherm staan. Of voor het kijken van films en series met vrienden. De film is dan te zien op het bovenste scherm, terwijl je vrienden op het kleine scherm meekijken.
Kunnen wij al een Telly televisie krijgen?
Telly staat voor een grote uitdaging. Het bedrijf wil mensen aantrekken voor gratis tv van een nog onbekend merk. Ze moeten ook concurreren met bekende tv-platforms zoals Amazon, Google en Roku. Maar Pozin zegt dat de televisie constant verbetert en ze regelmatig nieuwe software-updates uitbrengen.
Nu is de televisie van Telly alleen nog verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Iedereen van achttien jaar of ouder kan er eentje aanvragen via de gratis app. Hopelijk kunnen we binnenkort ook hier in Europa genieten van een tv met twee schermen.