Tesla Autopilot laat zich foppen en blijk té autonoom te kunnen rijden
Ingenieurs van Consumer Reports hebben een gemakkelijk manier ontdekt waarmee ze de Tesla Autopilot voor de gek kunnen houden. Het systeem kan denken dat er iemand achter het stuur zit, terwijl dat niet het geval is. Daardoor kan de auto zonder bestuurder de weg op, terwijl niemand dus kan ingrijpen wanneer het misgaat.
Dat hebben de ingenieurs gedemonstreerd op een eigen weg, met een Tesla Model Y. De non-profit consumentenbond kwam op het idee van de test, naar aanleiding van de crash die op 17 april plaatsvond met een Tesla Model S. Wat bleek: ook daar zat toen helemaal niemand achter het stuur.
Tesla Autopilot voor de gek gehouden
Daarnaast is het zo dat het Tesla Autopilot-systeem onlangs een Full Self-Driving-modus (FSD) heeft gekregen. In de basis zijn dit nog steeds systemen die rijders assisteren, die niet bedoeld zijn voor een volledig autonome acties. Als bestuurder moet je altijd waakzaam zijn wanneer je achter het stuur zit.
Uit het onderzoek van Consumer Reports blijkt dat het systeem in de Model Y geen waarschuwing geeft wanneer er niemand achter het stuur zit. Het team moest daarvoor wel een gewicht aan het stuur hangen, zodat het leek alsof er een hand met wat gewicht op aan het leunen was. Meer was er niet nodig om een Tesla voor de gek te houden.
Op bestuurders controleren
Jake Fisher, die voor het consumentenplatform naar auto’s kijkt, zegt dat Tesla hiermee achterloopt op de concurrentie. Andere bedrijven, zoals General Motors en Ford hebben wel degelijk systemen die controleren of iemand actief deelneemt aan het besturen van de elektrische en autonome auto’s.
Die systemen maken onder meer gebruik van camera’s om dat te controleren, terwijl Tesla Autopilot van sensoren gebruikmaakt. Wanneer de Tesla opmerkt dat niemand een hand aan het stuur heeft, dan worden er waarschuwingen afgegeven. En het duurt niet lang voordat het systeem de auto tot stilstand brengt.
Tesla laat zich foppen
Uit onderzoek van Consumer Reports, en we kunnen dat ook opmaken uit video’s die op social media verschijnen, blijkt dus dat het Tesla-systeem gemakkelijk voor de gek te houden is. Tesla laat op z’n website weten dat bestuurder te allen tijde alert moeten blijven en hun handen aan het stuur moeten houden.