Tesla gaat ondergronds in Las Vegas: Elon Musk test veelbesproken tunnel

Elektrische auto's Jeroen Kraak 27 mei 2021
Leestijd: 2 minuten

Elon Musk is niet alleen bezig met raketten en Tesla’s. Met zijn Boring Company zit de magnaat ook in de tunnels.

Het Las Vegas Convention Center (LVCC) is een enorm beurscomplex waar meer dan 200.000 mensen terechtkunnen. Grote evenementen zoals de E3 vinden er plaats. Om al die mensen makkelijk te kunnen vervoeren heeft het complex de hulp van Elon Musk ingeschakeld. Met zijn Boring Company maakt hij een bijzondere tunnel onder de gebouwen.

Tesla’s onder de grond

Onder het LVCC liggen nu twee tunnels van ongeveer 1,6 kilometer. De bedoeling is dat daarin zelfrijdende auto’s passagiers gaan vervoeren tussen 3 stations. De twee eindstations liggen boven de grond en die in het midden ligt er acht meter onder. Om het systeem te testen heeft bedrijf verschillende Tesla’s ingezet, waaronder de Model 3 Sedan, Model Y en Model X SUV.

De tunnels zijn hoognodig bij het LVCC. Met nog een nieuwe vleugel van het complex zijn de wachttijden voor de taxi’s soms bizar lang. Door onder het gebouw door te gaan bespaart men ook nog eens flink wat kilometers. In totaal trok het LVCC 52 miljoen dollar uit voor de tunnel.

Tijdbesparing

Volgens The Boring Company levert de tunnel een hoop tijdbesparing op. In plaats van 45 minuten lopen hoeven mensen nu nog maar 2 minuten in een Tesla te zitten. Tijdens de test moesten de mensen 3 tot 5 minuten wachten op een vrijgekomen auto. Iets langzamer dan The Boring Company beweert wil, maar nog steeds een enorme besparing.

De test met de Tesla’s liet ook meteen een pijnpunt zien: de tussenstop. Daar ontstaat nog regelmatig een opstopping door chauffeurs die geparkeerde Tesla’s moesten omzeilen. Doordat de tunnel vrij krap is, gaat dat niet zo snel.

Slechts het begin voor Elon Musk

Toch zal er nog flink getest moeten worden. Uiteindelijk is het doel om 4.400 passagiers per uur te vervoeren door de tunnels. Toch heeft The Boring Company nog grotere plannen. Een heel lange tunnel onder de stad die meer dan 50.000 passagiers per uur moet vervoeren. Of dat ook met Tesla’s gaat gebeuren is natuurlijk de vraag. De topsnelheid voor dat systeem moet rond 241 kilometer per uur liggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

The Verge

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen