Tesla legt het af tegen elektrische auto waar je nooit iets over hoorde

Elektrische auto's Jeroen Kraak 6 feb 2024
Leestijd: 4 minuten

Denk je dat Tesla in alles de beste is qua elektrische auto’s, dan heb je het mis. Een Chinees bedrijf is de Amerikanen de baas.

Als je aan elektrische auto’s denkt, is het eerste bedrijf dat in je opkomt Tesla. Logisch, want het bedrijf kun je als een van de pioniers zien op het gebied van elektrisch rijden. Nu het wereldwijd steeds populairder wordt, zijn er echter meer kapers op de kust, vooral in China.

De innovatie gaat dan ook erg snel, want er zijn nog genoeg verbeterpunten. Een daarvan is het rijden in de kou. Koud weer heeft namelijk een negatieve invloed op de actieradius, en dat kan weer laadstress veroorzaken.

Tesla wordt verslagen door onbekende Chinese elektrische auto

Tesla’s hebben een groot voordeel ten opzichte van veel andere elektrische auto’s: ze hebben vaak een grotere actieradius. Maar net zoals bij veel andere EV’s zal je toch echt moeten inleveren in de sneeuw.

Maar desondanks verwacht je nog steeds dat een Tesla langer meegaat in de sneeuw. Een ander merk is de Amerikanen de baas.

Zo veel geld kost het om een elektrische auto op te laden
Laat je Tesla maar binnen in de sneeuw. (Afbeelding: Tesla)

De Noorse Automobiliteit Associatie, zeg maar de ANWB in Noorwegen, houdt elk jaar een test waarbij de afstanden worden bijgehouden die een elektrische auto aflegt. Dat gebeurt zowel in zomer- als winterweer om een optimaal beeld te krijgen.

Sinds 2020 is het altijd een Tesla die op de eerste plaats eindigt. Zo won de Model 3 in 2022 en was de Model S de winnaar van 2023. Dit jaar is er echter een andere kampioen en het is er een die je waarschijnlijk niet kent.

Wat vooral opvalt in de test is dat de Tesla Model 3 het meest verslechterd in koud weer. De elektrische auto eindigde op plaats 22 van de 23 auto’s. Op een volle lading kon 187 kilometer minder worden afgelegd in koud weer. Alleen de Volkswagen ID.7 had een nog groter verschil: 194 kilometer.

Desondanks wist de Tesla in koud weer 438 kilometer af te leggen, waardoor het de achtste plaats in de kou bereikte, wat zeker niet slecht is.

Rillingen over je elektrische auto: wat doet koud weer eigenlijk met je EV?
(Afbeelding: Yannik Zimmerman)

Dit is HiPhi

De winnaar daarentegen is een automerk waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. Sterker nog, de naam doet meer denken aan een Volkswagenbusje uit de jaren ’70. De HiPhi Z haalde een afstand van 518 kilometer. Het is dus de ideale auto voor in een koud land.

HiPhi is een merk van het Chinese Human Horizon en het heeft verschillende modellen op de markt met de namen X, Y en Z. Het merk maakt premium-modellen. Zo is de Z de goedkoopste met een vanafprijs van 105.000 euro in Duitsland. Je kan hem daardoor het best vergelijken qua prijs met de Tesla Model S met Dual Motor.

Zoals je ziet, noemen we de Duitse prijs, want de elektrische auto is nog niet in Nederland verkrijgbaar. Het merk levert in Europa alleen nog in Duitsland en Noorwegen. Binnenkort wil het echter ook naar Nederland komen.

De HipHi Z is een 5,04 meter lange hatchback met een opvallend uiterlijk. Hij lijkt wel uit een science fictionfilm zijn gereden

Chinese elektrische auto ijskoud de beste in gevecht met Tesla
De Z. (Afbeelding: HiPhi)

Dat deze Z zo goed presteert in de kou komt volgens HiPhi vooral omdat het een eigen temperatuur management systeem heeft ontwikkeld dat dus goed lijkt te helpen.

Flinke tegenvallers

De HiPhi Z leverde daardoor maar 5,9 procent van zijn actieradius in, in de kou. Dat is wat anders dan de Tesla Model 3 die gewoon 30 procent inleverde. Toch waren er meer opmerkelijke verliezers. Zo leverde ook de ondanks in prijs verlaagde Polestar 2 30 procent in de kou. Opvallend, aangezien je van een submerk van het Zweedse Volvo toch mag verwachten dat die wel koubestendig is.

Maar ook Volvo zelf kwam er niet al te best vanaf met zijn eigen elektrische auto. De C40 leverde 30,9 procent van zijn actieradius in. De Toyota bZ4X en Volkswagen ID.7 deden het zelfs nog slechter met respectievelijk 31,8 en 31,0 procent.

Er werd ook onderzoek gedaan naar wat de meest efficiënte elektrische auto is, oftewel de zuinigste. Ook daar staat Tesla niet bovenaan. De eerste plaats is voor de MG4 Trophy met een gemiddelde van 17,9 kWh per 100 kilometer. De Model 3 komt daar net achter met 18 kWh per 100 kilometer.

Polestar 2
Polestar 2 (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

De HiPhi Z moet daarop echter wel inleveren. Voor 100 kilometer gebruik je 23,5 kWh. Je doet er dus goed aan om vooraf goed te onderzoeken welke elektrische auto echt bij je past. De HiPhi heeft een grotere batterij die minder actieradius verliest in de kou, maar die wel weer meer verbruikt.

Hoewel we in Nederland bijna nooit de echte extreme kou zoals in het noorden van Noorwegen tegenkomen, is het toch een interessant gegeven dat sommige autobouwers er nog niet goed mee weten om te gaan.

Angstaanjagende robots van BMW bouwen je volgende elektrische auto

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen