TikTok neemt geen genoegen en richt de pijlen nu ook op gaming
Het wereldberoemde platform TikTok is aan het experimenteren met minigames en gamediensten. Daarmee treedt het in de voetsporen van onder andere Apple, Google en Youtube.
Alsof de aandachtsspanne van een gemiddelde TikTok-bezoeker al niet genoeg getriggerd wordt: het bedrijf ontwikkelt nu ook minigames die te spelen zijn tijdens video’s, zo meldt TechCrunch. Vervolgens kan je dan je gameplay óók posten op het platform. Waarschijnlijk wederom met een minigame erbovenop.
Zelf toevoegen op TikTok
Gebruikers van het social media platform kunnen de games namelijk zelf instellen als ze een video uploaden op TikTok. Er zijn vooralsnog negen games in ontwikkeling die bezoekers van een account kunnen spelen. Daarvoor moeten ze wel de video bekijken.
Wellicht krijgen de spelers dus zélf enige faam, aangezien het spelen van die games wordt opgenomen, en dus opnieuw gepost kunnen worden op hun eigen TikTok-account.
Gratis en voor niets
Vooralsnog zijn de minigames gratis te spelen. Het moge echter duidelijk zijn dat TikTok (in samenwerking met mobile gamegigant Zynga) wel goed bijhoudt wie wát speelt en voor hoelang. Die data van jou is nogal duur. Even ter herinnering…
Ook is het niet uitgesloten dat, bij enig succes, TikTok alsnog besluit de games uit te brengen met in-app aankopen. Oftewel; dan betaal je voor bepaalde items of het vermijden van reclames.
Uitbreidingen op TikTok
Het moge duidelijk zijn dat het bedrijf niet zal stoppen bij ‘experimenten’ met gamebedrijf Zynga alleen. Ook zit het bedrijf onder andere om de tafel met ontwikkelaars Aim Lab, Nitro Games, FRVR, Voodoo en Lotum.
BOO!
Now that I have your attention, play our new game on TikTok 👻 pic.twitter.com/5RsjyzquY6
— Aimlabs – Now available on Xbox! (@aimlab) July 28, 2022
Hiermee gaat het bedrijf de strijd aan met grote spelers als Apple, Google, Facebook en Netflix met betrekking tot (mobile) gaming.
TikTok kijkt naar YouTube en Spotify
TikTok zit overigens ook op de schenen van YouTube en Spotify te trappen. Het bedrijf is al enige tijd van plan langere video’s toe te staan, zoals die eerste partij dat doet. Daarbij wil het bedrijf zich ook dolgraag mengen in de strijd rond muziekstreamingdiensten. Iets waar Spotify dan weer wat van kan gaan merken.
Spotify en Apple Music krijgen flinke concurrentie van… TikTok?
De eerste gametesten zijn nu in de VS en enkele andere ‘markten’. Wanneer wij het daglicht zien van de nieuwe functies van TikTok is nog even afwachten.