5 tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van online aankoopfraude
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat vorig jaar 2,7% van de Nederlanders (van 12 jaar of ouder) in het afgelopen jaar slachtoffer is geworden van online aankoopfraude. Zij betaalden netjes het afgesproken bedrag, maar ontvingen het product nooit. Dat is financieel erg vervelend, maar de gevolgen van oplichting kunnen nog veel verder gaan. 4 op de 10 slachtoffers geven aan dat het delict ook emotionele schade met zich meebracht.
Met het alsmaar groeiende aantal online aankopen zal ook het aantal slachtoffers van fraude blijven groeien. Gelukkig zijn er genoeg maatregelen die je kunt nemen om te voorkomen dat jij ooit met lege handen komt te staan. Wij zetten 5 essentiële tips voor je op een rijtje.
1. Wees alert en laat je niet verleiden
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Laat je daarom niet verleiden door prijzen die enorm afwijken van die van andere aanbieders. Dat betekent overigens niet dat je iedere super deal direct moet wegklikken, maar wel dat je voorzichtig te werk zult moeten gaat en alles goed controleert.
2. Controleer de verkoper
Er zijn verschillende manieren om te controleren of een webwinkel betrouwbaar is. Kijk bijvoorbeeld via Google of de contactgegevens kloppen. Gebruik daarnaast betrouwbare instanties om de verkoper te controleren. Kijk of hij ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en of eventuele keurmerken daadwerkelijk zijn uitgegeven.
3. Check het landelijk meldpunt internetoplichting
Online fraudeurs worden steeds slimmer en kunnen bijna alles vervalsen. Daarom is het verstandig om altijd het landelijk meldpunt internetoplichting te raadplegen. Deze bereik je via de officiële pagina van de politie. Hier kun je aan de hand van een url, e-mailadres, telefoonnummer of rekeningnummer zien of er ooit meldingen over deze verkoper zijn gemaakt.
4. Kijk naar de betalingsmethode
Er zijn verschillende manieren om geld over te maken. Bij de één ben je beter beschermd dan de ander. Kijk daarom altijd naar de betalingsmogelijkheden die een verkoper aanbiedt. Partijen als iDeal, Billink en PayPal zijn voorbeelden van veilige partijen. Pas op wanneer je bij een verkoper alleen kunt betalen via geldtransactiekantoren zoals Western Union of MoneyGrab. Deze bieden weinig bescherming en zijn daarom populair bij fraudeurs.
5. Gebruik een creditcard
Als je een creditcard hebt, is het verstandig om deze te gebruiken als je iets online koopt. Aankopen die je met een creditcard doet zijn namelijk automatisch verzekerd met een aankoopverzekering. Daarnaast is het met een creditcard eenvoudiger om een betaling terug te draaien.
Maak melding van aankoopfraude
Mocht je toch slachtoffer worden van aankoopfraude? Maak daar dan melding van bij de de politie of het landelijk meldpunt internetoplichting (LMIO). Zelfs als het om een klein bedrag gaat. Door fraudeurs te ontmaskeren, wordt het moeilijk voor hen om door te gaan met hun schaduwpraktijken, en help je te voorkomen dat er meer mensen slachtoffer worden.