Gaan we in de toekomst allemaal met de zelfrijdende Robotaxi van Tesla?

Elektrische auto's Sam Dille Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Deze week presenteerde Tesla haar nieuwste voertuig: een auto die zichzelf kan besturen. Dit speciale model, de Robotaxi, is niet zomaar een auto, maar een robottaxi.

CEO Elon Musk kondigde de robottaxi al in april aan, maar toen was hij nogal cryptisch. Hij vertelde toen dat Tesla zich richt op autonoom rijden voor een taxi-voertuig. Nu kunnen we eindelijk zien waar de fabrikant mee bezig was, want het voertuig werd afgelopen donderdag onthuld.

Het is zeker een bijzonder voertuig, maar als bedrijf moet je er wel goed over nadenken. Het beheren van een Robotaxi-vloot is namelijk behoorlijk complex en wordt beïnvloed door verschillende aansprakelijkheidswetten en regels. Tesla moet dus goed plannen hoe ze deze uitdagingen gaat aanpakken.

Zijn de robottaxi’s van Tesla de toekomst?

De Tesla Robotaxi laat al een tijdje op zich wachten. Musk beloofde in 2019 dat er tegen het einde van 2020 een miljoen zelfrijdende Robotaxi’s op de weg zouden rijden. Het idee was dat bestuurders een soort ‘schakelaar’ konden omzetten om de auto’s om te toveren tot autonome voertuigen.

De zelfrijdende auto komt niet alleen; er wordt ook een app ontwikkeld. Aangezien het voertuig als taxi zal worden gebruikt, gaat Tesla een app maken waarmee je eenvoudig een rit kunt boeken. Musk vergelijkt de app met een mix tussen Airbnb en Uber. Tesla heeft al enkele beelden gedeeld van hoe de zelfrijdende Robotaxi-app eruit kan zien.

Gaan we in de toekomst allemaal met de zelfdrijdende robottaxi van Tesla?
Een glimp van de nieuwe app (Afbeelding: Tesla)

Eerder dit jaar hintte Ashok Elluswamy, het hoofd van AI bij Tesla, dat het bedrijf zich bewust is van de uitdagingen die komen kijken bij de Robotaxi’s. Hij zei dat de voertuigen opgeladen, schoongemaakt en onderhouden moeten worden tussen ritten door. Wie gaat dat allemaal doen en waar? En misschien wel belangrijker: wie betaalt daarvoor?

Daar komt nog bij dat er al genoeg andere techbedrijven actief zijn in de taxi-industrie, vooral in de VS. Waymo, een dochteronderneming van Alphabet, zegt bijvoorbeeld al 100.000 betaalde ritten per week aan te bieden in San Francisco, Phoenix en Los Angeles. Dit kan het voor Tesla een flinke uitdaging maken om zich te onderscheiden.

Nog niks in gang gezet

Er is misschien een klein voordeel voor Tesla’s robottaxi’s: ze kunnen leren van de ervaringen van andere zelfrijdende ontwikkelaars, zowel de goede als de slechte. Waymo, dat zelf geen voertuigen produceert maar de zelfrijdende technologie inbouwt in de elektrische auto’s van andere merken, heeft ervoor gekozen dat Google verantwoordelijk is voor de technische kant.

Onlangs ging Waymo ook een samenwerking aan met Uber, waarbij Waymo de controle houdt over de zelfrijdende technologie en andere functies, terwijl Uber zorgt voor het onderhoud en de dagelijkse werking van de voertuigen. Op deze manier is er niet één bedrijf dat de volledige verantwoordelijkheid draagt voor de hele robotaxi-vloot.

Tot nu toe lijkt Tesla echter geen contact te hebben opgenomen met belangrijke Amerikaanse regelgevers over hun robotaxi-service. Dit kan betekenen dat het nog een lange tijd kan duren voordat we deze voertuigen op de weg zien. Of het echt een succes wordt, is dus nog maar de vraag.

Eigenaren elektrische auto’s gaan flink meer belasting betalen door fout van overheid

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen