Toyota wil twee grootste problemen elektrische auto tackelen

Elektrische auto's Jeroen Kraak 24 okt 2023
Leestijd: 2 minuten

Het bouwen van vierwielers kunnen Japanners als de beste. Toyota is een van de bedrijven die dat als geen ander laat zien. Het is dus niet gek dat er veel vertrouwen is als dit bedrijf de twee grootste problemen van de elektrische auto wil verhelpen.

Toyota was met de Prius een van de eerste merken die de hybride omarmde. Hoewel het wel elektrische auto’s bouwt tegenwoordig, is het daarin niet de marktleider zoals bij de hybrides. Toch kan het zomaar weer gebeuren als Toyota zijn woorden waarmaakt.

@wantnl

De batterij van je iPhone Pro (15,14 en 13) kan heel makkelijk langer meegaan #iPhone #apple #iPhone15pro #iphone14pro #iphone13pro #techtok #iphonetips #iphonetricks

♬ origineel geluid – WANT

De toekomst van de elektrische auto door Toyota

Toyota gaat samenwerken met het Japanse Idemitsu Kosan, een bedrijf dat zich rich op batterijen. Samen willen de twee massaproductietechnologie voor vaste elektrolyten maken. Deze vaste stoffen begeleiden ionen, wat inhoudt dat er betere verbindingen ontstaan in de batterij.

Deze technologie kan de grootste problemen van batterijen in elektrische auto’s aanpakken. Zo claimt Toyota dat door middel van deze solid-state batterij een actieradius gehaald kan worden van 1200 kilometer. Dat is flink meer dan de huidige modellen. Sterker nog, de beperkte actieradius houdt mensen nu nog tegen om over te stappen naar een elektrische auto.

Een andere belemmering bij elektrische auto’s is uiteraard de tijd die het kost om de batterij op te laden. Waar men bij een benzineauto slechts een paar minuutjes bezig is, kost opladen je toch echt meer tijd. De batterijtechniek waar Toyota aan werkt, verkort dit aanzienlijk. In speciale laadstations zou je auto in theorie binnen 10 minuten volledig opgeladen zijn.

Als laatste maakt de batterijconditie een flinke sprong. Nu maken accu’s nog gebruik van vloeibare stoffen. Doordat er bij de nieuwe batterijen gebruik wordt gemaakt van vaste stoffen, gaat de algehele levensduur flink omhoog.

Nog even wachten op deze batterij

Toch zullen we nog wel even moeten wachten op elektrische auto’s met deze techniek. Toyota en Idemitsu Kosan hopen in 2027 of 2028 de eerste te produceren. Pas daarna komt er massaproductie, waardoor de techniek breed toepasbaar is.

Toch is er ook een nadeel aan de elektrolyt-batterijen. Deze zijn lastiger te recyclen, doordat aan het einde van de levensduur materialen met elkaar versmolten zijn en daardoor lastiger uit elkaar te halen zijn.

Te veel betaald voor een elektrische auto? je herkent het aan deze punten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen