Trials Rising Preview: Twee uur met motoren gestunt
Een tijdje geleden nam ik Trials Rising al mee in de lijst met Topgames van 2019. Ik heb goede herinneringen aan de voorgangers van de stuntgame en was dan ook blij dat ik onlangs de kans kreeg om een paar uur met de game aan de slag kon gaan.
In Trials Rising scheur je op je motor (of speciale fiets) over verschillende circuits. Je ziet de actie van een zij aanzicht, waardoor jouw rijder altijd duidelijk in beeld blijft en je goed ziet wat er op je pad staat te wachten. Naast dat je zo snel mogelijk van punt A naar B moet komen, krijg je onderweg te maken met vele obstakels. Soms moet je een sprong maken om over een ravijn te komen, maar dat is een simpele uitdaging. Wie echte uitdaging wilt, krijgt te maken met sprongen op tonnen en van daaruit weer springen naar een platform dat schuin omhoog loopt en waarbij het niet onder controle hebben van je motor er voor zorgt dat je in de afgrond valt. Je kunt dan snel restarten op het laatste checkpoint, maar dat voorkomt dat je de perfecte medaille scoort. Er zijn echter genoeg banen waarbij je al blij bent wanneer je de finish weet te maken. Zo kostte het me meer dan 250 pogingen om de finish op een Extreme-track te halen, maar die was dan ook wel heel erg moeilijk.
Trials Rising begint rustig
Voordat je daar echter mee aan de slag gaat, zijn er eerst een groot aantal andere circuits en uitdagingen. Daar leer je om gaan met de verschillende obstakels en hoe je je motor het beste onder controle kunt houden. Door levels te voltooien verdien je medailles en speel je nieuwe uitdagingen vrij. Elk circuit dat ik heb gespeeld was op zijn eigen manier zeer interessant en erg leuk om te spelen. Met een koptelefoon op mijn kop en de vrolijke punk-muziek op de achtergrond was ik elke keer zwaar geconcentreerd met gas geven, mezelf zo goed mogelijk op de motor te balanceren en remmen wanneer het nodig was.
De basis van Trials Rising is redelijk hetzelfde als bij zijn voorgangers. Als je die games hebt gespeeld, dan weet je wat je kunt verwachten. Naast de verschillende races die de game biedt, heb je ook de mogelijkheid om je eigen circuits te maken. Nu zie ik mezelf geen circuits maken, maar bij de voorgaande games heeft de community bewezen de meest waanzinnige circuits te maken. Hopelijk gaat dat nu ook weer gebeuren, waardoor je oneindige uitdagingen kunt binnenhalen.
Multiplayermodus
Naast de mogelijkheid om te strijden tegen de verschillende ghosts, is er ook een directe multiplayermodus. In de speelsessie ging ik daarbij met zes man aan de slag via een standaard matchmaking. Je wordt dan snel in een potje gegooid, die bestaat over drie rondes. Bij elke ronde kunnen de deelnemers stemmen op welk circuit ze willen rijden, waarbij de meeste stemmen gelden. Na elke race verdien je punten voor de positie die je hebt veroverd en na drie races wordt de stand bekend. Afhankelijk van die stand kun je in de ranking omhoog of omlaag gaan. Het fijnste is echter dat het gewoon snel gaat en toegankelijk is.
Mocht je iemand zijn die graag met iemand anders op de bank speelt, dan is er nog de mogelijkheid om een extra controller aan je vriend of vriendin te geven en vervolgens bij het selecteren van een race te gaan rijden met de speciale tandem motor. Daarbij kun je allebei gas geven, remmen en balanceren. Het gaat mis als je allebei een andere kant op wilt gaan, maar met goed samenwerk haal je de finish redelijk goed. En dan heb je samen een tevreden gevoel.
Ik heb zeer veel lol gehad met Trials Rising en kan niet wachten om de game zelf in huis te hebben. Lang hoeven we er gelukkig niet op te wachten. Trials Rising komt op 26 februari uit en is dan beschikbaar op de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.