TweetDeck ondergaat mogelijk een pijnlijke transformatie
Het lijkt erop dat Twitter van plan is een vervelende verandering door te voeren aan TweetDeck, de Twitter-versie voor power users. Mogelijk moeten we er in de toekomst voor gaan betalen, want het Deck wordt dan onderdeel van Twitter Blue. Dat is een abonnement waarmee je Twitter op verschillende manieren aanpast.
Dat blijkt uit gegevens die beveiligingsonderzoeker Jane Wong ontdekte. Hoewel uit die gegevens niet expliciet blijkt dat TweetDeck een betaalde functie wordt, zien we wel staan dat je geen advertenties te zien krijgt. Dat is meestal een teken aan de wand: bedrijven verdienen namelijk aan het presenteren van advertenties.
TweetDeck wordt betaalde functie?
Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gerucht over TweetDeck verschijnt. Vorige maand bracht Wong namelijk hetzelfde nieuws al naar buiten, toen ze een doorverwijspagina ontdekte. Ook Bloomberg schreef er al een jaar geleden over. Ondertussen wil Twitter het Deck van “een grote herziening” voorzien.
Twitter is filling in the new @TweetDeck signup page that they’re working on. Two new highlights:
1. A link for “the legacy version of TweetDeck” (even though it might be deprecated at some point in the future)
2. “Ad-free experience” being marketed as the selling point :P https://t.co/XP6sYsTUGM pic.twitter.com/fRc0ujZ7o2
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) March 30, 2022
Momenteel is het niet helemaal duidelijk wat Twitter nou van plan is. Het kan zijn dat TweetDeck wordt opgenomen in Twitter Blue. Dat Deck en het abonnement zijn er immers voor power users, dus de koppeling is zo gelegd. Maar dan nog krijgen we te maken met een vreemde discrepantie in deze zaak.
Twitter Blue is niet vrij van advertenties
Het abonnement laat namelijk nog steeds advertenties zien. Dat staat zelfs in de FAQ van het bedrijf (waar je tevens leest dat Blue nog altijd niet beschikbaar is in Nederland). Dat spreekt het idee dat TweetDeck dus onderdeel wordt van Twitter Blue tegen. Dus het is nu wachten totdat Twitter haar plannen bekendmaakt.
In een reactie op de media laat het bedrijf weten op dit moment niets te willen aankondigen. Ook is er nog geen lanceringsdatum bekend voor het nieuwe design van het TweetDeck, dat al sinds 2021 in de maak is. Achter de schermen lijken er echter een hoop dingen te gebeuren, dus hier is het laatste woord nog niet over gezegd.