Twitter zorgt letterlijk voor hoofdpijn (maar gaat daar wel wat aan doen)
Twitter gaat opnieuw het vernieuwde ontwerp opschonen. Reden daarvoor is dat veel gebruikers geklaagd hebben over hoofdpijn en ander ongemakken. Het nieuwe design heeft onder meer een custom gemaakt lettertype en kleuren in hoog contrast. Het nieuwe lettertype wordt Chirp genoemd.
De bedoeling achter de veranderingen is dat “visuele drukte” op het platform opgelost wordt. Maar (veelal) mensen met visuele beperkingen laten weten er letterlijk hoofdpijn van te krijgen. Teksten zijn moeilijk leesbaar en de kleuren zijn ongemakkelijk helder. Het geheel is nu kleiner en compacter, waardoor je ogen harder moeten werken om de content te consumeren.
Twitter past nieuw design aan
Een paar dagen nadat de klachten binnenkwamen, liet het Twitteraccount voor toegankelijkheid weten de knoppen op de site aan te passen. Ze leggen minder druk op de ogen dan nu nog het geval is. Daarnaast zijn er problemen met Chirp op Windows. Ook daar wordt nu achter de schermen hard aan gewerkt, aldus het account.
We're making contrast changes on all buttons to make them easier on the eyes because you told us the new look is uncomfortable for people with sensory sensitivities. We're listening and iterating.
— A11y (@XA11y) August 13, 2021
Echter, er zijn ook mensen die moeite met het nieuwe lettertype hebben op mobiele apparaten. Een enkele gebruiker vraagt aan Twitter of het mogelijk is je eigen lettertype aan te passen op de site. Daarop heeft het medium nog geen hard antwoord, aangezien momenteel “iedereens feedback bekeken wordt”.
Het nieuwe lettertype Chirp
Toen het nieuwe lettertype Chirp in januari aangekondigd werd, zat daar een idee achter. De designer, Grilli, heeft voor ogen dat we via Chirp de “manier waarop we emotie en imperfecties overdragen verbeterd wordt”. Het standaardlettertype, Helvetica, was daartoe gewoonweg niet in staat, aldus de designer.
https://www.want.nl/twitter-negativiteit-feature/
Ondertussen vragen heel veel gebruikers of Twitter niet alsnog Helvetica kan gebruiken. Twittergebruikers zijn niet vies van commentaar. Zo was er in 2014 al gedoe over het nieuwe ontwerp en in 2017 ook. Dat ontwerp kwam dus in de plaats van het eerdere ontwerp dat niet helemaal in de smaak viel.