Twitter verstopt verbeteringen achter de betaalmuur (en dat is onzin)

Apps Wesley Akkerman 15 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Twitter lanceerde vorige week het Blue-abonnement in de Verenigde Staten, dat basale verbeteringen achter een betaalmuur plaatst. Om toegang te krijgen tot die verbeteringen, betalen Amerikanen 2,99 dollar per maand. Helaas is het niet zo dat die mensen dan geen promotietweets meer in beeld zien; die verschijnen nog gewoon.

Het Blue-abonnement moet Twitter meer aanpasbaar maken. Je krijgt toegang tot een aantal opties, zoals advertentievrije artikelen, topartikelen, thema’s en mappen voor bookmarks. Daarnaast is er een aanpasbare navigatiebalk, een ongedaan maken-knop voor tweets, een leesmodus voor draadjes en krijg je toegang tot functies die in bèta zijn.

Twitter Blue-abonnement gelanceerd

Opvallend aan dit abonnement is dat Twitter basale zaken nu achter een betaalmuur plaatst (die nog niet eens wereldwijd beschikbaar is). Gebruikers vragen al jaren om een undo-knop, waarmee je tweets ongedaan maakt. En anders is zoiets simpels als een leesmodus zeer fijn voor wanneer je veel draadjes leest.

Twitter Spaces
Twitter (Afbeelding: Unsplash / Nathan Dumlao)

Het doel van het abonnement is om Twitter ‘frictieloos’ en ‘beter’ te maken, zoals beschreven op het blog. Maar dit heeft nu een averechts effect. Want door het abonnement als zodanig te presenteren, geef je gebruikers het idee dat je weet dat je huidige product aan verbetering toe is. En dat is – na jarenlang gebruik – op z’n minst zuur te noemen.

Geld aftroggelen van gebruikers

De manier waarop Twitter nu te werk gaat, voelt een beetje alsof het platform geld aftroggelt van gebruikers. Veel zaken die in dit abonnement zitten, zijn dingen waar gebruikers al heel lang om vragen. Dat het bedrijf ze eindelijk aanbiedt is goed nieuws; maar dat dit dan per se geld moet kosten, voelt onoprecht aan.

https://www.want.nl/app-tracking-transparency-omzet-twitter/

Dingen die Twitter dan wel gratis toevoegde of veranderde de afgelopen paar jaar, zijn zaken waar gebruikers nooit echt om vroegen. Zo veranderde de like-knop naar een hartje en verschenen er ineens Fleets in de strijd met Instagram. Hopelijk bedenkt het bedrijf zich snel na een lading kritiek.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Twitter

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen