VanMoof geeft klanten die elektrische fiets nooit kregen 1000 euro… korting op een nieuwe
VanMoof geeft klanten die hun elektrische fiets nooit kregen door het faillissement een kortingscode ter waarde van 1000 euro. En dat schiet WANT-hoofdredacteur Mark Hofman een beetje in het verkeerde keelgat.
Wie kort voor het faillissement van VanMoof een elektrische fiets van het bedrijf kocht, was in de meeste gevallen zijn geld kwijt. Er waren een paar geluksvogels die ergens hun e-bike nog vandaan konden halen, maar dat was het dan ook wel. De nieuwe eigenaar wil het rechtzetten.
Om getroffen klanten een handje te helpen, geeft het nieuwe VanMoof 1000 euro weg. Alleen dan wel in de vorm van een kortingscode die je kunt gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe e-bike. Tja…
Elektrische fiets VanMoof met 1000 euro korting
Door het faillissement van VanMoof zijn er in Nederland helaas veel mensen die een elektrische fiets hebben gekocht, maar deze nooit hebben gekregen. Nu het Nederlandse merk een nieuwe eigenaar heeft, kunnen die mensen op steun rekenen. Een soort van, want in de komende weken krijgen ze in de mail een kortingscode voor een nieuwe e-bike.
Elliot Wertheimer, de co-CEO van het vernieuwde VanMoof, vindt dat zijn morele plicht. Netjes, want officieel hoeft het nieuwe bedrijf niets te doen om oude klanten te compenseren. “We snappen dat ons gebaar niet alle problemen in één keer oplost”, zegt hij op de website van het bedrijf. “Maar we hopen dat het de pijn verzacht.”
De pijn verzachten doet VanMoof dus nog wel even, want de kortingscode die getroffen klanten krijgen is tot en met 31 december 2027 geldig. Misschien wel goed ook, zodat de frustratie bij de meeste klanten kan zakken.
Al zal dat met deze actie misschien nog wel langer duren.
Getroffen klanten om nog meer geld vragen?
VanMoof hoeft niets te doen voor klanten die hun zuurverdiende centen overmaakten naar het bedrijf voor een elektrische fiets die ze nooit kregen.
Stel je voor dat je net 3000 euro hebt uitgegeven voor een e-bike en dat je deze nooit hebt gekregen. Sterker nog: sommige klanten zagen hun e-bike zelfs in de winkel staan, maar konden er simpelweg niets mee. Je bent boos, gefrustreerd en voornamelijk 3000 euro armer.
Stel je voor dat hetzelfde bedrijf dat daar verantwoordelijk voor is je een mailtje stuurt dat je 1000 euro korting krijgt, als je nogmaals bij hen een elektrische fiets koopt. Dat hetzelfde bedrijf praktisch zijn hand ophoudt en nog eens 2000 euro van je bankrekening wil hebben.
Natuurlijk hoeft het nieuwe VanMoof dit niet te doen, maar er is een bedrijf te runnen en er moet geld verdiend worden. Het gebaar is echt niet bedoeld om the good guy te spelen, maar simpelweg om mensen zo gek te krijgen dat ze nog meer geld in je bedrijf stoppen. Anders hadden ze er net zo goed niet aan kunnen beginnen.
Nee, er is geen elektrische fiets gekocht en nee, wij zijn op de redactie geen slachtoffer. Maar om de reputatie van het bedrijf te redden had VanMoof beter de consument zelf kunnen laten beslissen of er ooit nog eens vertrouwen is. Want op deze manier wordt de plank naar mijn idee volledig misgeslagen.
Wat kunnen we van de elektrische fietsen van VanMoof verwachten in 2024?