Veloretti elektrische fiets is een stijlvol en krachtig model

Elektrische fietsen Jelle van Es 18 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Ik spring momenteel van de ene naar de andere elektrische fiets. Deze keer heb ik een mooi model van Veloretti onder mijn bibs gehad. Het is een fietsenmaker die lang ‘normale’ fietsen heeft gemaakt. En nu is er dus een mooie ebike variant. Eentje die geldt als goed alternatief voor de VanMoof of Cowboy. Een stadsfiets, maar dan wel eentje die ook buiten de stad goed gebruikt kan worden.

De Veloretti elektrische fiets wordt geleverd als een Ivy & Ace-model. Het verschil zit hem in het frame. Je hebt een standaardmodel en één met een lage instap. Net waar je voorkeur ligt. Het zijn fietsen die in elk geval stoer overkomen en voorzien zijn van veel toffe features. En dat terwijl de prijs niet bizar hoog ligt. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Veloretti elektrische fiets review

Ziet er zeer stijlvol uit

De eerste indruk die je hebt bij een elektrische fiets is natuurlijk gebaseerd op het uiterlijk. Wat dat betreft valt de Veloretti-fiets gelijk op. Het is een stoer geheel en valt op. Het frame ademt kwaliteit uit en als je iets verder kijkt, zijn de onderdelen van de fiets ook erg netjes. Zo wordt er gebruik gemaakt van een drivebelt, waardoor je er minder onderhoud aan hebt. De lichten voor en achter zijn mooi in de fiets verwerkt. Ook is het fijn dat de batterij mooi in het frame is weggewerkt, maar tegelijkertijd er ook makkelijk uit kan worden gehaald om binnen op te laden. Het is ook mogelijk om de batterij erin te laten en hem bijvoorbeeld in de schuur op te laden. Kortom, een fiets die van vele gemakken is voorzien.

Hij mag gezien worden! (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Krachtige middenmotor

En als je dan met de Veloretti elektrische fiets aan de slag gaat, dan valt gelijk de krachtige middenmotor op. Met een 65 nm middenmotor schiet je echt heel erg snel weg en past de drivebelt zich netjes aan op jouw input. Dat betekent dus dat je gevoelsmatig ligt begint en al snel wat meer tegenkracht krijgt om op die manier wat meer gas te geven. Bovendien is hij bijzonder stil. Enkel op het moment dat ik mijn benen stilhield maakt de fiets een licht ratelend geluid. Maar buiten dat is het echt een model dat heerlijk fluisterstil over de wegen vliegt.

Genoeg kracht (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Batterij van deze elektrische fiets gaat lang genoeg mee

De batterij van de Veloretti elektrische fiets bevat 504 Wh en zou in de theorie zo’n 120 kilometer bereik moeten opleveren. In de praktijk is dat vaak minder. Toch durf ik wel te zeggen dat je er een eind mee kunt fietsen. De fiets heeft namelijk een vijftal verschillende standen van ondersteuning. Bij de vijfde hoef je echt nauwelijks iets te doen. En eigenlijk fietst die niet lekker. Ik merkte dat de tweede stand al voor heel wat ondersteuning zorgde en ik zonder moeite op de 25 kilometer per uur kon blijven rijden. Een rondje van zo’n 15 kilometer zorgde ervoor dat de batterij met 13 procent was afgenomen. En als je dat dan doorrekent, dan kom je al op de 115 kilometer. Dat vind ik echt indrukwekkend.

Veloretti elektrische fiets
De batterij aan de voorkant (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Goed betaalbaar

Meestal is het zo dat wanneer je zo’n stoere fiets als de Veloretti elektrische fiets onder de bips krijgt, dat daar vaak een flink prijskaartje aan hangt. En dan kijk je snel naar alternatieven. Maar als je kijkt naar dit prijskaartje, dan valt het best wel mee. De fiets gaat 2.799 euro kosten. Echter kun je hem als snelle beslisser al voor 2.399 euro krijgen. Dat is zeg maar de introductieprijs. Daarmee is het zeker geen goedkope ebike, maar als je kijkt naar wat je daarvoor terugkrijgt, dan is het wat mij betreft geen verkeerd bedrag.

Je investering waard (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Combinatie tussen app en on-bike actie

Tot slot is het nog goed om te weten dat de Veloretti elektrische fiets werkt met een app, maar kan tegelijkertijd ook met een display op de fiets bediend worden. De app heb ik vooral gebruikt om wat aanpassingen te doen op het gebied van de hoeveelheid rotaties per minuut je wil trappen. Ook kun je via de app in één opslag zien waar de fiets zich bevindt en hoeveel batterij er nog op zit. Maar tijdens het fietsen heb je een simpel computertje op het stuur. Daarop kun je de ondersteuning aanpassen, zie hoe hard je gaat en hoeveel batterij je hebt. Wat dat betreft heeft de fiets dus twee opties, wat wel zo fijn is.

Alles onder controle (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Wil je de Veloretti elektrische fiets zelf scoren? Dan kun je hier terecht. Meer lezen over alles dat met ebikes te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen