Viaplay open over ambities Formule 1: ‘honderduizenden abonnees in Nederland’
Er wordt in Nederland niet alleen in spanning afgewacht op het nieuwe Formule 1 seizoen, maar ook op streamingdienst Viaplay. Hoe gaat de streamingdienst het doen en wat voor successen zal het behalen? Aan de ambities van de dienst zelf zal het in ieder geval niet liggen.
Streamingdienst Viaplay mikt in zijn eerste jaar in Nederland meteen op honderdduizenden klanten, maar zal er nog niet rijk van worden. Anders Jensen, topman van de Nodric Entertainment Group, laat weten dat het nog we een paar jaar gaat duren voor de eerste winst behaald wordt.
ViaPlay over het succes van Formule 1 in Nederland
Viaplay wordt begin volgende maand beschikbaar in Nederland. “Er wordt nog gewerkt aan de laatste voorbereidingen maar in principe is de dienst klaar om aangezet te worden”, vertelt Jensen in een interview met het ANP.
De Zweed heeft hoge verwachtingen van de expansie van zijn bedrijf dat de Scandinavische landen als zijn thuismarkt beschouwt. In heel 2022 hoopt hij er ‘internationaal’ 1,6 miljoen huishoudens als klant bij te krijgen. “De Nederlandse markt zal goed zijn voor een groot deel hiervan”, benadrukt hij. Dat zijn dus “honderdduizenden” huishoudens. Daarnaast is Viaplay bijvoorbeeld ook net begonnen in de Verenigde Staten.
Winst laat op zich wachten
Vorig jaar schudde de Nordic Entertainment Group de Nederlandse markt op toen het de Formule 1 rechten van Ziggo wist over te nemen. Het bedrijf betaalde een fors bedrag om meerdere jaren over de uitzendrechten te beschikken. Volgens Jensen zal het, ondanks het grote succes dat Ziggo behaalde met de sport, nog drie jaar duren voor het winst maakt. Om dit proces te versnellen sloot NEG verschillende deals met telecomproviders zoals Ziggo en KPN. Via deze weg kunnen consumenten goedkoper en makkelijker een Viaplay-abonnement afsluiten.
De ambities van Viaplay gaan verder dan het uitzenden van topsport alleen. Jensen wijst erop dat mensen via zijn dienst ook naar films en series kunnen kijken. De concurrentie op deze markt neemt de laatste tijd sterk toe, met onder Disney+, Amazon Prime Video en binnenkort ook HBO Max. Op de vraag of Viaplay denkt Netflix van de troon te kunnen stoten, antwoordt Jensen voorzichtig. “In de noordelijke landen zien we dat veel mensen zich op twee diensten abonneren. Dan nemen ze naast Netflix vaak ook een abonnement op Viaplay”, weet hij.
ANP