Met Virgin Galactic de ruimte in? Zoveel kost een plekje in het ruimteschip!
Ruimtetoerismebedrijf Virgin Galactic heeft laten weten dat mensen een boeking kunnen plaatsen voor een eigen ruimtereis, met het SpaceShipTwo-ruimtevliegtuig. Je moet daarvoor wel diep in de buidel tasten. De prijzen beginnen namelijk bij 450 duizend dollar. Dat is omgerekend iets meer dan 380 duizend euro.
Vorige maand volbracht Virgin Galactic nog zijn Unity 22 Mission. Dat gebeurde op 11 juli. Oprichter en miljardair Richard Branson vloog toen succesvol naar de rand van de ruimte in het voertuig dat nu dus geschikt is voor toeristische ruimtereizen. Daar passen vier mensen in, die tachtig kilometer boven de aarde een paar minuten gewichtsloosheid kunnen ervaren.
De ruimte in met Virgin Galactic
Het bedrijf wil het momentum van de reis uit juli nu gebruiken om mensen te enthousiasmeren voor hun eigen ruimtereizen. Geïnteresseerden kunnen (opnieuw) een kaartje bemachtigen. Als eerste is de Spacefarer-community aan de beurt. Hiermee wil het bedrijf aan het begin staan van een nieuw industrie en consumentenervaring.
Aanvankelijk verkocht Virgin Galactic dezelfde plekken voor 200 duizend dollar (169 duizend euro en een beetje). Helaas werd de verkoop van de reis toen stopgezet, nadat er een dodelijk ongeluk plaatsvond tijdens een testvlucht. Dat gebeurde in 2014, zeven jaar geleden dus.
Succesvolle vlucht als basis voor de toekomst
Dankzij de succesvolle vlucht van Branson en collega’s, kijkt het bedrijf positief naar de toekomst. De volgende lancering staat gepland voor september 2021. De raket moet dan zijn reis beginnen vanaf Spaceport America in New Mexico. De commerciële dienst van Virgin Galactic moet dan in 2022 officieel gelanceerd worden.
Pieter Derks laat in scherpe column niks heel van Musk, Bezos en Branson
Er zijn drie soorten tickets beschikbaar: voor een enkele stoel, voor twee stoelen of voor vier stoelen. De prijzen beginnen dus op 450 duizend dollar en eerst zijn de mensen uit de Spacefarer-gemeenschap aan de beurt. Daarna kunnen andere consumenten zich pas aanmelden voor de dure ruimtereis en de gewichtloosheid van een paar minuten.