5 redenen om (niet) voor de Volkswagen Up te kiezen
De Volkswagen Up is één van de kleinste broertjes in de Volkswagen familie, wat hem tot een ideale stadsauto maakt. Het autootje werd in 2007 in het A-segment geïntroduceerd als conceptcar met de motor achterin. Tegenwoordig zit de motor gewoon voorin en is er zelfs een elektrisch model. Dit zijn de vijf redenen waarom je wel of niet moet gaan voor de Volkswagen Up.
Zuinig en aardig voor het milieu
Eén van de grootste redenen om voor de Volkswagen Up te gaan is het verbruik van het autootje. Ook de 14% bijtellingsregeling is mooi meegenomen. De 1.0 liter benzinemotor komt in een versie met 60 of 75 pk. Met beide motoren zit je wat betreft CO2 uitstoot onder de 110 gram. De twee aardgas versies hebben zelfs een uitstoot van 86 en 79 gram CO2. De Up wordt vervolgens nog zuiniger door gebruik te maken van het start/stop systeem.
Genoeg ruimte en prima stoelen
Hoewel de Volkswagen Up zeer compact is, blijft er toch verrassend veel ruimte over aan de binnenkant. Deze ruimte wordt onder andere gecreëerd door de lage wielbasis. Voorin zit je uiteraard het meest comfortabel en hierbij verdienen de stoelen een eervolle vermelding. Ze zijn goed verstelbaar en zijn zacht genoeg om comfortabel op avontuur uit te gaan. Achterin is er wat minder ruimte, maar twee volwassenen kunnen daar prima een stadsrit overleven.
Comfortabele en stabiele wegligging
De lage wielbasis zorgt, behalve voor meer zitruimte, ook ervoor dat je prettig in de Up rond kunt rijden. In combinatie met schokdemping en vering die afgesteld is voor comfort is het net alsof je in de grotere Golf broer rijdt. Waar compactere auto’s vaak wat meer schokkerig en instabiel zijn, valt dat dus ontzettend mee met de Volkswagen Up. Met de 75 pk 1.0 liter motor kun je zelfs de stad verlaten en vrolijk meerijden op de snelweg. Met de 60 pk versie kun je dat beter laten. Helaas is deze motor toch niet krachtig genoeg om lekker boven de 70 km per uur te gaan racen.
Volkswagen up heeft overactief ABS-systeem
Helaas kent de Volkswagen Up ook zijn minpunten. Waar het rijden lekker gaat, heb je het wat minder fijn bij het remmen. De schijven doen hun werk prima, maar het antiblokkeersysteem (ABS) reageert wat heftig wanneer je onder het sturen probeert te remmen. Deze is er om te voorkomen dat de wielen blokkeren wanneer je krachtig op de rem staat. Hij grijpt soms wat te snel in, terwijl er helemaal niks aan de hand is.
Elektrische irritaties
Hoewel de auto is uitgerust met elektrische raambediening, werkt deze helaas niet optimaal. Ten eerste is deze alleen beschikbaar voor de bestuurder en schuift het raam niet automatisch helemaal naar beneden. Ook blijft de temperatuur steeds opduiken terwijl je dat niet wil.
Op het dashboard kun je of de tijd of de temperatuur zien. Wie liever de tijd in de gaten wil blijven houden heeft echter een probleem wanneer het kouder dan 4 graden wordt. Elke keer als er weer contact wordt gemaakt springt de setting automatisch naar de temperatuur en moet je handmatig de tijd weer terughalen.
Als je toch liever een wat minder compacte auto wil heeft Volkswagen natuurlijk een ruim aanbod aan opties. De Volkswagen Golf biedt je misschien net wat meer waar voor je geld en lijkt tegenwoordig uit iets uit een sciencefiction film.