Waarom je weer enthousiast kunt zijn over Tomb Raider en Deus Ex
Afgelopen weekend was er opvallend nieuws. Het Zweedse bedrijf Embracer Group heeft namelijk laten weten dat het voor 300 miljoen dollar de studios Eidos, Crystal Dynamics en Square Enix Montreal van Square Enix heeft overgenomen. Daardoor zijn merken als Thief, Tomb Raider en Deus Ex nu onderdeel van dat nieuwe bedrijf.
Nu is het als insider interessant om hier naar te kijken en in de cijfers te duiken. Enerzijds lijkt het een koopje in vergelijking met de bedragen die zijn neergelegd voor bedrijven als Bungie, Bethesda en Activision. Maar tegelijkertijd kun je ook stellen dat het goed is dat Square Enix er vanaf is, omdat de winstmarges vanuit de studios maar klein waren. Als gamer zijnde is het denk ik vooral goed dat games als Tomb Raider en Deus Ex nu onder een ander bedrijf vallen.
Geen liefde voor Tomb Raider
Want vanaf het moment dat Square Enix de eigenaar werd van de studios, waren er hoge verwachtingen. Elke keer dat een nieuw deel uit de Tomb Raider of Deus Ex-reeks werd uitgebracht, waren gamers behoorlijk enthousiast. Het waren titels die echt de moeite waard waren en ook behoorlijk veel werden verkocht. Maar de verkoopcijfers waren voor Square Enix vaak niet goed genoeg. Als je kijkt naar de winstmarges, dan snap ik dat achteraf wel. Dat komt voor een groot gedeelte doordat er echt heel erg veel mensen aan de game werkte. Maar door telkens dat soort dingen te stellen, dan is de kans klein dat er in de toekomst nog een nieuw deel komt.
Nu de studios achter Tomb Raider, Deus Ex en Thief een nieuwe eigenaar hebben, is de kans groter dat er wat meer ruimte is om nieuwe games in de serie uit te brengen. Er wordt al een tijdje gewerkt aan nieuw avontuur rondom Lara Croft, maar die gaat nu dus vallen onder de Embracer Group. Deze partij is eigenaar van verschillende uitgevers, waarvan Koch Media en Gearbox de meest interessante namen zijn. Die studios lijken redelijk wat ruimte te krijgen om de games te maken die ze zelf belangrijk vinden en waarbij de drang op winst iets minder groot is. Er ligt zodoende minder druk op de schouders van de ontwikkelaars en daardoor is er dus meer ruimte om een goede game af te leveren.
Kom maar op
Natuurlijk wil je nog altijd dat een game goed verkoopt, maar met een nieuwe eigenaar aan het roer heb je wellicht net iets meer ademruimte. En dat is wat mij betreft goed nieuws voor de studios achter games als Tomb Raider en Deus Ex. Hopelijk gaat het er voor zorgen dat de games snel uitkomen en qua kwaliteit een nieuw niveau weten te halen.
Toekomstige Tomb Raider wordt mix tussen klassieke en moderne game