Lycos: wat is er gebeurd met het ‘Google’ van de jaren ‘90?
Vroeger waren er flink wat tech-bedrijven die we vandaag niet of amper kennen, zoals Lycos. Wat is ermee gebeurd? Wij zochten het uit.
Lycos, Ilse, Davilex en Amiga. Het zijn enkele namen die ooit in het ver verleden ons computergebruik bepaalden. Toch zijn die bedrijven helemaal weggezakt en kunnen we ze ons amper meer herinneren. Wij duiken dieper in die bedrijven. Vandaag kijken we hoe het met Lycos is vergaan.
Lycos in de beginjaren
Ooit was Lycos een van de grootste internetbedrijven in de wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1994 als een onderzoeksproject van Michel Loren Mauldin in samenwerking met de Carnegie University in Pittsburgh. In 1996 ging het bedrijf naar de Nasdaq en dat was de snelste beursgang ooit. Na de eerste handelsdag was het bedrijf al 300 miljoen waard.
Door die beursgang kon het de eerste publieke zoekmachine worden. In 1999 was het zelfs ’s werelds populairste zoekmachine en in meer dan 40 landen actief. Het was daarmee zelfs groter dan Google en Yahoo.
Lycos deed eigenlijk hetzelfde wat Google jaren later deed. Naast zoekmachine bracht het ook verschillende services naar haar gebruikers. Zo begon het in 1997 ook met het aanbieden van emailadressen en webhosting en bracht het een enorm overzicht van verschillende webpagina’s in allerlei categorieën. Iets wat we nu nog steeds kennen van Startpagina en wat we eigenlijk het oude internet kunnen noemen. En wie herinnert zich niet de verschillende chatboxen in allerlei categorieën waarmee je met mensen over de hele wereld kon praten. Iets wat toen vrij uniek was.
Van miljarden naar enkele miljoenen
Terra Networks, een onderdeel van de Spaanse telefoongigant Telefónica zag er wel brood in en nam het bedrijf over voor 12,5 miljard dollar. Niet veel later kwam de internetbubbel. Prijzen van verschillende tech en internetbedrijven stegen gigantisch en knalden vervolgens als een zeepbel uit elkaar. Dat merkte ook Terra Networks, want in 2004 verkocht het Lycos voor slechts 95,4 miljoen aan het Koreaanse Daum Communications. Het kreeg dus slechts een fractie terug van wat het investeerde.
Met de komst van de Koreanen veranderde ook de functie van Lycos. In plaats van een zoekmachine veranderde het in een entertainmentportal. Het verkocht verschillende bedrijven die niet meer bij de strategie van Lycos pasten zoals techmedium Wired News, financieel platform RagingBull en datingsite Matchmaker.com.
De beslissingen bleken niet het beste, want Lycos werd nog minder waard. In 2010 kocht het Indiase Ybrant Digital het bedrijf op voor 36 miljoen dollar vanwege herstructureringen. Een schijntje vergeleken met de 12,5 miljard dollar die er ooit voor werd betaald. In 2018 was er nog een rechtszaak over het bedrag, omdat Ybrant maar 20 miljoen betaalde en het tweede deel niet op wilde hoesten. Daarop verloor het bedrijf de naam Lycos weer aan Daum.
De Europese koers
Toch is het verhaal in Nederland wat anders, omdat de Europese tak van Lycos daar los van stond. Dat kan omdat deze merknaam en de services in een ander onafhankelijk bedrijf zat dat een licentie van de internationale Lycos kocht. Dit was een samenwerking tussen Telefónica dat de internationale tak kocht en het Duitse mediabedrijf Bertelsmann. In de Europese tak zat onder andere de chat en de webhostingservices. Die zijn in 2008 overgenomen door andere partijen toen Lycos Europa de stekker uit de dienst trok.
Lycos bestaat nog steeds
Lycos is echter niet helemaal van het internet verdwenen. Er bestaat nog steeds een zoekmachine en een Lycos Inc. Deze valt weer onder Daum dat inmiddels is gefuseerd met het Koreaanse internetbedrijf Kakao.