WhatsApp pakt een van grootste problemen eindelijk aan

Apps Jeroen Kraak 21 nov 2024
Leestijd: 2 minuten

WhatsApp doet ontzettend veel goed, maar qua spam is er nog altijd te veel. Een nieuwe functie moet daar een einde aan maken.

Het is hartstikke leuk om WhatsApp-berichten te ontvangen. Tenminste, van vrienden en familie, want op spam en andere ongewenste reclame zit je totaal niet te wachten. Toch word je er door de berichtendienst regelmatig mee doodgegooid.

Tijd om daar verandering in te brengen, denkt WhatsApp. Het heeft daarom een nieuwe functie toegevoegd om korte metten te maken met spam.

WhatsApp wil afrekenen met ongevraagde berichten

WhatsApp is echt een platform geworden waar iedereen zijn ei in kwijt kan. Zo kun je makkelijk contact opnemen met vrienden en familie, maar ook met bedrijven. Handig als je bijvoorbeeld een klacht hebt over je vliegmaatschappij. In plaats van uren in de wacht te staan, kun je ze meteen appen.

Dat is het voordeel van bedrijven op WhatsApp, maar het heeft echter ook een nadeel. Veel bedrijven gebruiken het nu voor hun marketing. Iets wat je vroeger door je brievenbus kreeg, krijg je nu in je app. Hoog tijd voor een traditionele ‘Nee Nee-sticker’.

WhatsApp pakt een van grootste problemen eindelijk aan
(Afbeelding: WhatsApp)

En dat gaat WhatsApp nu toepassen. Bedrijven moeten hun berichten nu indelen in een van de vier nieuwe categorieën: marketing (aanbiedingen), nut (accountsaldo’s en order-updates), authenticatie (eenmalige wachtwoorden) en service (vragen van klanten). De app gaat ook controleren of bedrijven zich aan deze categorieën houden.

Een digitale Nee Nee-sticker

Voor WhatsApp-gebruikers is het dan weer mogelijk om aan te geven van welke categorieën ze gebruik willen maken. Zo kunnen ze zich afmelden voor marketingberichten, maar nog wel order-updates ontvangen. Wil je toch weer aanbiedingen ontvangen, dan meld je je ook weer simpel aan. Dat kan bijvoorbeeld fijn zijn als je de laatste Black Friday-deals wilt shoppen.

Op dit moment bevindt de functie zich nog in de testfase. Gebruikers kunnen nu kiezen of ze wél of juist niet geïnteresseerd zijn in bepaalde berichten of dat ze willen stoppen of doorgaan met het ontvangen van bepaalde berichten op WhatsApp.

WhatsApp lijkt er dus flink mee bezig te zijn, waardoor de vraag rest wanneer die functie precies uitkomt. Laten we hopen dat de digitale ‘Nee Nee-sticker’ snel in de definitieve versie verschijnt. Wellicht zien we de nieuwe functie waarover in dit artikel hieronder schrijven wel eeder.

WhatsApp komt met een functie die er eigenlijk al jaren had moeten zijn

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen