Wie heeft het beste iPhone-abonnement?

Apple Jan David Hanrath 27 okt 2011
Leestijd: 5 minuten

Vroeger was het kopen van een iPhone eenvoudig: je liep naar T-Mobile, betaalde in klinkende munt en kreeg, mits voorradig, een telefoon mee. Maar nu is alles anders. Sinds KPN, Hi, Telfort en Vodafone het strijdperk hebben mogen betreden én vooral sinds de nieuwe tarievenstructuur is het een stuk duurder en een stuk ondoorzichtiger.

Bij welke aanbieder kun jij met jouw belgedrag nu het beste terecht? Als voorbereiding op de start van de verkoop van de iPhone 4S op vrijdag 28 oktober heeft OMT alle tarieven, de belangrijkste uitzonderingen en voorwaarden voor je op een rijtje gezet, zodat je makkelijker kunt bepalen bij welke provider je met welk abonnement het beste uit de voeten kunt.

OMT zou OMT niet zijn als we niet ook een winnaar aanwijzen: het beste abonnement voor je iPhone 4S!

Om een goede keuze te kunnen maken moet je eerst je eigen belgedrag goed analyseren:

  • Hoeveel belminuten verbruik je gemiddeld per maand?
  • SMS je nog of heeft Whatsapp en iMessage je gedrag voorgoed veranderd?
  • Hoeveel mobiele data gebruik je gemiddeld per maand?
  • Bel en/of internet je vaak in het buitenland?
  • Wil je elk jaar een nieuwe iPhone, of houd je het twee jaar uit met dezelfde?
  • Zit je buiten de stad: welke provider heeft in jouw omgeving de beste dekking?

De eerste twee punten vind je eenvoudig terug door je facturen van de afgelopen tijd te bestuderen. Voor bezitters van een oude iPhone is het krijgen van inzicht in het dataverbruik ook eenvoudig. Kijk hiervoor op je iPhone bij Instellingen > Algemeen > Gebruik. Hier zie je de hoeveelheid verstuurde en ontvangen MB’s in een periode sinds de laatste reset. Heb je nog nooit deze gegevens gereset, dan is het je totale verbruik sinds je de iPhone bezit. Het dataverbruik dat providers in rekening brengen is de optelsom van ontvangen en verstuurde data. Tel daarom de MB’s bij elkaar op en deel ze door het aantal maanden dat is verstreken.

Snelheid van mobiele data
De mobiele snelheid is bij de meeste providers 7,2 mbps down en tussen 0,7 en 2 mbps up. KPN en Vodafone Smart zitten hoger met 14,4 mbps down, maar daar staat bij KPN tegenover dat de databundels van goedkopere abonnementen beduidend kleiner zijn. In de dagelijkse praktijk betekent het dat je waarschijnlijk nog sneller door je bundel heen bent. Telfort zit met 3,6 mbps onder het gemiddelde. Maar voordat je nu roept ‘wat langzaam’, 3,6 mbps is sneller dan de 2 mbps waarop bestaande T-Mobile-abonnees zitten. Sinds de uitbreiding van de capaciteit van het T-Mobile-netwerk is dat voor de meeste gebruikers zeer acceptabel. Daarbij komt dat snelheden van 7,2 en 14,4 mbps lang niet overal bereikt kunnen worden én dat Telfort gebruik maakt van het ‘robuuste’ KPN-netwerk.

Wat als m’n databundel niet toereikend is?
Hiervoor bieden de providers verschillende oplossingen. De oplossing die ze allemaal bieden is gewoon doorgaan met data verstoken buiten je bundel. Wanneer je één extra GB verstookt, kost dit tussen de € 50 en € 100 euro. Afrekenen gaat per MB, dus je hebt de kosten wel in de hand. Ook sturen de meeste providers SMS’jes voordat je het bundellimiet overschrijdt, zodat je op tijd actie kunt ondernemen door een aanvullende bundel af te nemen of door je internetgedrag aan te passen.

T-Mobile heeft daarnaast nog twee oplossingen. De eerste kost € 4,95 per maand en zorgt ervoor dat er, nadat je je bundel hebt verstookt, een ventweggetje van 64kbps open blijft om zonder meerkosten online te blijven. De tweede reset voor € 10 je maandbundel, maar die kan niet worden meegenomen naar een volgende maand.

Hi biedt een data-verdubbelaar voor € 5 per maand en Vodafone vraagt € 2,50 per extra verbruikte 100MB wanneer je de BloX ‘Zorgeloos Internet’ aan je abonnement toevoegt. Dit komt neer op 2,5 cent per MB. Bij Telfort kun je voor 5 euro per maand 500 MB extra krijgen bovenop de 1 GB. Bij KPN kun je datalimiet uitbreiden voor € 5 per maand. Je krijgt dan 250 MB. Daarna ga je op gelijke voet door en betaal je 2 cent per MB.

Los toestel
Wil je een losse iPhone 4S kopen zonder abonnement, dan is het leven een stuk eenvoudiger. Apple zelf verkoopt deze het meest voordelig in de online Apple Store. Bij Vodafone en T-Mobile betaal je € 40 tot € 60 meer. Direct daarna wordt het echter lastig, want welk sim-only pakket neem je daarna bij welke provider?

Het overzicht
Op sim-only abonnementen geven we in deze telco-vergelijking geen antwoord. Wel hebben we per toestel een overzicht gemaakt van de totale kosten per maand over de gehele contractperiode wanneer je deze met een abonnement koopt bij Vodafone, T-Mobile, KPN, Hi en Telfort. Dit zijn de kosten van de aanschaf van het toestel plus de maandelijkse abonnementskosten gedeeld door de duur van het contract. Mogelijke kosten opdrijvende activiteiten buiten de bundel zijn uiteraard buiten beschouwing gelaten.

  • tarieven vergelijking iPhone 4S 16 (pdf, bijgewerkt)
  • tarieven vergelijking iPhone 4S 32 (pdf, bijgewerkt)
  • tarieven vergelijking iPhone 4S 64 (pdf, bijgewerkt)

De kleine lettertjes
Zoals in de inleiding vermeldt is het er met de toetreding van meerdere providers en de nieuwe abonnementsstructuren niet eenvoudiger op geworden. Om echt te weten te komen wat een abonnement je gaat kosten moet je je even verdiepen in de kleine lettertjes. De belangrijkste kleine lettertjes hebben we voor alle providers overzichtelijk op een rij gezet.

  • Kleine lettertjes vergelijker (pdf)

De winnaar
Is het mogelijk om met zoveel variabelen en zoveel verschillen in bel- en surfgedrag tot een beste koop te komen? Natuurlijk is er niet één abonnement dat het beste is voor iedereen. Wanneer je regelmatig in het buitenland zit, zal Vodafone Smart interessant voor je zijn en als de baas de telefoon koopt is KPN de beste keus. Toch kunnen we een winnaar aanwijzen en die is… Telfort! Waarom?

  • Ook bij de kleinste abonnementen krijg je 1GB aan data;
  • Telfort is de enige provider waarbij je overgebleven data één maand meeneemt;
  • Wanneer je niet SMS’t betaal je er ook niet voor en dat is fijn in een wereld met iMessage en WhatsApp;
  • Er zijn veel verschillende aantrekkelijk geprijsde minutenbundels, zodat je makkelijk een passende bundel kunt vinden;
  • Je belt via het betrouwbare KPN-netwerk;
  • 3,6 mbps lijkt weinig, maar is in de praktijk snel genoeg én meestal een echt bereikbare snelheid;
  • Er zijn geen gekke voorwaarden die prijsopdrijvend werken;
  • Tenslotte krijg je tijdelijk 2 of 4 maanden gratis bij een contract van respectievelijk 12 en 24 maanden. Omdat dit voordeel tijdelijk is, is dit niet meegenomen in de vergelijking.

Maar goed, nu weet je inmiddels misschien welk abonnement je moet nemen, maar de vraag blijft: moet je eigenlijk wel een nieuwe iPhone kopen? Kom voor het antwoord op die vraag morgen terug. Dan presenteren we onze mening over Apple’s iPhone 4S.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen