Waarom je nieuwe PlayStation of Xbox game langer op zich laat wachten
Ontwikkelaars lopen tegen een groot probleem aan vanwege een aankomende staking, waardoor Xbox, PC en PlayStation-games langer op zich laten wachten. De reden: AI.
Bij acteurs denk je vooral aan films en series, maar ook in games op bijvoorbeeld je PlayStation spelen ze een belangrijke rol. Denk aan de stemmen die worden ingesproken voor verschillende personages en de bewegingen en mimiek die door middel van sensoren naar games worden overgezet.
Deze acteurs willen nu gaan staken en dat heeft alles te maken met AI. Dit kan gevolgen hebben voor games, want als deze elementen niet op tijd toegevoegd kunnen worden, loopt een spel vertraging op.
AI in je PlayStation of Xbox-game
We zagen het al in Hollywood: AI speelt een steeds grotere rol. Acteurs en schrijvers staakten mede omdat ze bang waren dat AI hun werk zou overnemen. In de gamingwereld zijn dezelfde zorgen, en er wordt voor de tweede keer gestaakt.
De grote zorgen gaan over salaris en werkzekerheid. Hoewel studio’s AI-bescherming aan acteurs willen bieden, gaan die volgens hen niet ver genoeg. “De industrie heeft ons botweg verteld dat ze niet per se iedereen die een bewegingsprestatie levert beschouwen als een performer. Die vallen dan ook niet onder de arbeidsovereenkomst,” vertelt Chief Contracts Officer van vakbond SAG-AFTRA tijdens een persconferentie aan AP.
De vakbond is bang dat gamebedrijven zonder beperkingen hun AI kunnen trainen om stemmen en bewegingen van acteurs zonder toestemming na te bootsen. Ze zien staken dan ook als laatste redmiddel om dit te voorkomen. De gamestudio’s zijn op hun beurt teleurgesteld dat vakbonden weglopen van de onderhandelingstafel.
Waarom acteurs belangrijk zijn in Xbox en PlayStation-games
Er zitten natuurlijk twee kanten aan het verhaal. Er is steeds meer technologische vooruitgang die, hoe je het ook wendt of keert, zaken gaat automatiseren. Strijden tegen AI lijkt dan ook wel op vechten tegen de bierkaai.
Het gebruik van stemmen en bewegingen van acteurs kan echter niet zomaar. Zij leveren een prestatie en maken de Xbox, PlayStation of PC-game beter. Ze zullen dan ook goed beloond moeten worden, zeker in een sector waar de grote studio’s nog steeds enorme winsten behalen.
Acteurs maken de game juist uniek. Hoewel je ze in een digitaal jasje ziet, maken ze games levensecht. Denk bijvoorbeeld aan The Last of Us, die juist werd verfilmd omdat het verhaal en het acteerwerk in de game zo fantastisch waren. Met AI zou dit nooit hetzelfde zijn geweest.
Juist de laatste jaren is het acteerwerk in games belangrijker dan ooit. Games op PlayStation, Xbox en PC zijn vaak verhaalgedreven en worden steeds vaker verfilmd, wat weer een extra bron van inkomsten is voor game-uitgevers.
Waarom niet en en?
Het zou dan ook goed zijn als uitgevers acteurs beter beschermen. Al is het maar voor ons gamers zelf, want we zitten absoluut niet te wachten op eenheidsworst.
Dat betekent overigens niet dat AI in zijn geheel gestopt moet worden. Juist de samenwerking tussen AI en creatieve mensen en ontwikkelaars kan games naar nieuwe hoogtes brengen, maar bescherm dan ook het personeel goed.
Gamers met een PlayStation 5 laten misschien wel gratis games liggen