Kunnen de elektrische auto’s van Xpeng het Tesla moeilijk maken?

Elektrische auto's Jeroen Kraak 23 feb 2024
Leestijd: 3 minuten

Sinds de vraag naar elektrische auto’s groter is geworden, zijn er veel Chinese bedrijven bijgekomen om onder andere Tesla het moeilijk te maken. Een daarvan is Xpeng, maar wat kun je van dat merk verwachten?

Vroeger was het eigenlijk heel simpel als je een benzineauto ging kopen. Je had de keuze uit vertrouwde merken zoals Mercedes, Volkswagen, Toyota en Ford. Op de markt van de elektrische auto zijn echter veel nieuwkomers.

Tesla is misschien wel de bekendste, maar er zijn ook ontzettend veel nieuwe spelers uit Chinese hoek bijgekomen. NIO, BYD, en Polestar zijn de wat bekendere, maar je hebt bijvoorbeeld ook Xpeng. Wat kun je precies verwachten van dat merk?

is Xpeng het Chinese Tesla?

Hoewel al die Chinese concurrenten van Tesla allemaal nieuw lijken, bestaat Xpeng al iets langer. Het bedrijf is opgericht in 2014 door Xia Heng en He Tao, voormalige leidinggevenden van de Guangzhou Automobile Group. Later zijn er ook grote investeringsfondsen achter het merk gaan staan, zoals die van Abu Dhabi en Qatar. Ook investeert het Chinese Alibaba in het bedrijf.

Hoewel het bedrijf dus al een aantal jaar bestond, presenteerde het in 2018 zijn eerste elektrische auto: de Xpeng G3 SUV. De eerste exemplaren werden geleverd in 2019 in China. Deze had een batterij van 47,6 kWh, wat goed was voor een actieradius van 300 kilometer.

Kunnen de elektrische auto's van Xpeng het Tesla moeilijk maken?
De G9. (Afbeelding: Xpeng)

Welke elektrische auto’s heeft het merk?

Naast de G3 heeft Xpeng nog drie andere auto’s uitgebracht. De eerste daarvan is de P7 uit 2020. In tegenstelling tot de G3 was dit een vierdeurs elektrische sedan. Wat meteen opviel was de sprong die het merk maakte met de batterij. Deze was nu 80,8 kWh, wat zorgde voor een actieradius tussen de 562 en 706 kilometer (afhankelijk van het model). Inmiddels is er met de P7i een iets nieuwere versie op de markt.

Direct daarna in 2021 kwam er een nieuwe sedan van het merk op de markt. De Xpeng P5 is wat compacter en goedkoper dan de P7. Deze heeft een maximale actieradius van 600 kilometer. In tegenstelling tot de P7 is deze nu nog alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving en kost je 51.188 euro rijklaar, waarbij het in de buurt zit van de Tesla Model Y Long Range.

De Xpeng G9 als nieuwste elektrische auto

De laatste toevoeging aan de vloot is de Xpeng G9 met een prijskaartje van 71.990 euro zit het in de categorie van de wat duurdere Tesla’s. Dit is, net zoals het eerste model, een SUV. Op papier heeft deze een actieradius van 570 kilometer, maar onze collega’s van Autovisie hebben het model aan de tand gevoeld.

Uit hun test blijkt echter dat de batterij minder lang meegaat dan wordt beweerd. In plaats van 570 kilometer konden zij maar 416 kilometer afleggen op een volle accu. Wel was het tijdens die test zeven graden, zaten er winterbanden onder en stond er redelijk wat wind.

Kan het concurreren met Tesla?

Net zoals Tesla is ook Xpeng bezig met autonoom rijden. In plaats van Autopilot hebben de Chinezen Xpilot ontwikkeld. Hiervoor gebruikt de auto een combinatie van lidar, radar en camera’s. Hiermee kan een 3D-omgeving worden gecreëerd, waardoor de elektrische auto precies moet weten wie zich eromheen bevindt.

Met de prijzen en modellen schuurt Xpeng tegen de premiummarkt aan. Het wil dan ook echt de concurrentie aangaan met Tesla. De grote vraag is of ze dat ook echt zal lukken. Er zijn tenslotte ook veel andere merken die in hetzelfde segment zitten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen