YouTube’s tegenoffensief: adblockers verleden tijd dankzij (smerig) trucje

Apps Mark Hofman 1 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

YouTube gaat ervoor zorgen dat wereldwijd steeds minder mensen een adblocker gebruiken op zijn platform. Het bedrijf kondigt nieuwe maatregelen aan die hier een einde aan moeten maken.

De nieuwe maatregelen moeten gebruikers ertoe zetten om genoegen te nemen met advertenties in video’s of overhalen om een YouTube Premium-abonnement te nemen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat stiekem best wel een smerig trucje vind.

YouTube vecht wereldwijd tegen adblockers

‘Adblockers schenden de gebruiksvoorwaarden van YouTube,’ is een bericht dat je binnenkort regelmatig kunt tegenkomen. Niet in een kleine balk op de website, maar volledig in het scherm waar de video hoort te spelen. Een videoblokkade dus.

Het is een van de maatregelen die YouTube wereldwijd gaat nemen in de strijd tegen adblockers. Al lijkt het plan nog niet helemaal duidelijk te zijn, want er zijn verschillende gebruikers met verschillende ervaringen.

De een krijgt iedere keer een blokkade voor zijn kiezen, terwijl de ander de video nog wel kan kijken met waarschuwingen in beeld.

Nieuw is dat niet, want YouTube doet al dergelijke experimenten sinds juni dit jaar. Al ging het destijds om een kleine test en rolt het platform de maatregelen nu voor een groter publiek uit.

YouTube geeft je groot nadeel als je een adblocker gebruikt
(Afbeelding: YouTube)

Een smerig trucje?

Laat ik vooropstellen dat het gebruik van een adblocker, officieel gezien, niet oké is. Wie een platform als YouTube gebruikt, zou in essentie genoegen moeten nemen met de regels van dat platform. Dus ja, ik snap dat YouTube wil dat je advertenties bekijkt of een Premium-abonnement neemt. Wel zo eerlijk.

Al vind ik zelf dat er ook iets te zeggen valt over het gebruik van een adblocker. Waar we vroeger te maken hadden met advertenties van hooguit 10 seconden, smijt YouTube inmiddels twee advertenties van 30 seconden tegen het begin van de video aan. En dan wordt de video ook nog eens regelmatig onderbroken door diezelfde advertenties.

@wantnl

Apple kondigt tijdens Scary Fast nieuwe M3-chips, Macbooks en een iMac aan. Maar vergeten we niet iets? 😅 #imac #apple #scaryfast #appleevent #techtok #macbookpro #macbook #macbooks #m3

♬ origineel geluid – WANT

Persoonlijk gebruik ik al enige tijd een Premium-abonnement, maar ook daar ben ik niet heel tevreden over. Onlangs heeft YouTube namelijk de optie om alleen advertentievrij te kijken weggehaald en verwacht het van consumenten dat ze een abonnement van 15,99 euro per maand nemen.

Gewapend met YouTube Music en allerlei andere functionaliteiten (zoals offline kijken) is dat natuurlijk een prima keuze, maar het is wel een pittig bedrag. Zeker voor jonge gebruikers die simpelweg niet heel veel te besteden hebben.

Het weghalen van dat abonnement, het verhogen van het aantal lange advertenties op video’s én het tegengaan van adblockers voelt een beetje als een middelvinger. Hoe fout die adblockers dan ook mogen zijn.

Apple gaf iPhone tijdens Scary Fast een bizarre rol (en bijna niemand zag het)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen