YouTube gaat je lastigvallen met nog meer advertenties
Zei iemand enshittification?
YouTube toont steeds meer advertenties, waardoor het bijna onmogelijk is om lange video’s te kijken zonder onderbrekingen. Dit irriteert gebruikers, en YouTube voegt nu ook een nieuwe advertentievorm toe, geïnspireerd door streamingdiensten.
De uitrol start snel op grote schaal. Wanneer je een video pauzeert, krijg je tijdens die pauze ook een advertentie te zien. Adverteerders waren enthousiast tijdens een tests, en volgens het videoplatform van Google vonden gebruikers het niet storend.
YouTube noemt de extra ads ‘niet irritant’
Volgens YouTube is de reden voor de positieve reacties dat deze advertenties de video’s niet onderbreken, wat nu vaak wel gebeurt. Dit zou theoretisch voor minder onderbrekingen zorgen, maar of dat in de praktijk ook zo uitpakt, is nog afwachten.
Pauze-advertenties zijn trouwens niet nieuw. Ze werden al eerder op YouTube’s tv-app ingevoerd en zijn ook te zien bij andere streamingdiensten.
YouTube Premium wordt duurder
Het doel hierachter is duidelijk: meer inkomsten. Wie geen advertenties wil, kan overstappen op een Premium-abonnement. Daarmee krijg je niet alleen advertentievrij kijken, maar ook toegang tot YouTube Music, Google’s alternatief voor Spotify.
Toch wordt Premium binnenkort duurder. De prijs per maand van het individuele abonnement gaat van € 11,99 naar € 13,99. Het familieabonnement stijgt zelfs van € 17,99 naar € 25,99. Dat is een toename van 44,5%.
Ook YouTube Music wordt duurder. Het losse abonnement stijgt van € 6,99 naar € 10,99, een prijsverhoging van 57,2%. Voor het familieabonnement met alleen muziek ga je voortaan € 17,99 betalen in plaats van € 14,99.
De nieuwe prijzen gaan binnenkort in. YouTube zal gebruikers minstens 30 dagen van tevoren via e-mail op de hoogte brengen.
Spotify brengt een van de populairste functies eindelijk naar Nederland