Revolutionaire innovatie kan shoppen voorgoed verduurzamen
Online shoppen is natuurlijk hartstikke makkelijk. Je hebt geen opdringerige verkoper in je nek hijgen en kunt rustig allerlei stukken kleding vergelijken. Toch heeft het ook een nadeel. De grote vraag is of de pasvorm goed is en of de kledingkeuze wel bij je past. Op dat gebied komt Amerikaanse supermarktketen Walmart een revolutionaire innovatie. Zalando en Wehkamp: letten jullie op?
Shoppen is nou echt niet mijn favoriete bezigheid. Van winkel naar winkel gaan en alles daar een voor een uit te pluizen vind ik gewoon pure tijdverspilling. Liever kijk ik gewoon in de Zalando of Wehkamp-app op mijn iPhone om een leuk shirtje uit te zoeken. Toch moet ik regelmatig iets terugsturen, omdat het dan toch echt niet bij me past. Zonde van de tijd, geld én het milieu.
Ideaal shoppen waar Zalando en Wehkamp van kunnen leren
Het Amerikaanse Walmart heeft nu de oplossing. Walmart is eigenlijk een enorme supermarkt die naast levensmiddelen ook onder andere wapens (jazeker) en kleding verkoopt. Waarom je een geweer wil halen als je een pakje boter nodig hebt, begrijp ik niet, maar er zal ongetwijfeld een markt voor zijn in The Land of the Free.
Goed, terug naar de kleding. In 2021 nam Walmart de startup Zeekit over. Dit bedrijf maakt een speciaal algoritme dat catalogusafbeelding analyseert en zo verschillende variaties van een kledingstuk weer kan geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleur, mouwlengte en andere variabelen van bijvoorbeeld een broek en een trui die je op webshops als Zalando of Wehkamp ziet.
Zo werkt het
Handig natuurlijk om verschillende variaties van bijvoorbeeld een t-shirt te zien, maar het kan zelfs nog beter laat Walmart zien. Het gebruikt de techniek om te laten zien hoe bij jou een kledingstuk staat. Dat is veel realistischer dan dat een bedrijf alleen je hoofd op een kledingstuk plakt. Zo zie je makkelijk hoe het zit en of het echt bij je past. Iets wat we ook graag zouden zien bij Zalando, Wehkamp, Asos en de vele andere shops.
Om de functie te gebruiken moeten klanten eerst een foto maken via de Walmart-app. Het systeem analyseert je lichaam en daarna kun je de kleding gaan passen. Overigens gaat dat nu wel alleen nog met kleding die de functie ondersteunt. Walmart gelooft dat door de functie mensen meer zullen kopen en minder terugsturen. Dat is natuurlijk goed voor de winst van het bedrijf, maar ook voor het milieu. Denk jij maar eens aan hoe vaak jij een pakje van Zalando of Wehkamp terugstuurt.
Ondanks de functie erg handig is, begrijpt Walmart dat niet iedereen erop zit te wachten. Daarom heeft het ook 120 modellen in allerlei lengtes en maten, zodat klanten er eentje kunnen uitkiezen die op ze lijkt. Zo hebben ook zij een indruk hoe kleding precies staat.