Hoe zeewater een goed alternatief is voor elektrische auto’s
Het lijkt erop dat elektrische auto’s over een paar jaar achterhaald kunnen zijn. De auto’s die op zeewater rijden, zouden wel eens een grote opmars kunnen maken.
Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijk en efficiënt, maar ze hebben ook hun nadelen. Zo komt er bij de productie veel schadelijke uitstoot vrij. Een mogelijke oplossing is waterstof. En waar kun je dat nu makkelijker winnen dan in zeewater?
Dat dachten een groep onderzoekers ook. Zij hebben een innovatieve machine ontwikkeld die zeewater omzet in waterstof voor gebruik in auto’s. Zou deze brandstof de elektrische auto’s kunnen vervangen?
Rijden nieuwe elektrische auto’s straks op zeewater?
Misschien vind je zeewater en elektroden een vreemde combinatie, en dat klopt ook wel. Normaal gesproken zorgt het splitsen van zeewater met elektroden voor de productie van chloorgas, dat behoorlijk giftig is. Maar wetenschappers hebben een nieuwe methode ontwikkeld waarmee ze schone brandstof uit zeewater kunnen halen, zonder dat er schadelijke bijproducten ontstaan.
Dit vernieuwende proces wordt ontwikkeld door de Californische startup Equatic, met steun van ARPA-E. Ze willen de waterstof die ze hiermee maken verkopen om de kosten terug te verdienen. Maar hoe krijgt Equatic het eigenlijk voor elkaar om waterstofbrandstof te maken zonder die gevaarlijke bijproducten?
Om dat te snappen, moeten we eerst kijken naar hoe het normaal werkt. Meestal wordt water omgezet in waterstofbrandstof met behulp van een elektrolyser – een machine die watermoleculen splitst met elektriciteit via elektroden. Het probleem met zeewater is echter dat het zout en andere mineralen bevat, die het apparaat kunnen beschadigen. Bovendien trekt de elektrische lading die het zout in het zeewater moet splitsen ook zuurstof aan, waardoor er giftig chloorgas ontstaat dat de machine beschadigt.
Om dit probleem op te lossen, ontwierpen Xin Chen, mede-oprichter van Equatic, en zijn team een speciale machine die alleen de watermoleculen splitst en niet het zout. Daarna gaat het water door een laag die het zout tegenhoudt. Een soort zeef dus. Op deze manier kan de machine zeewater omzetten in waterstofbrandstof zonder dat alles beschadigt.
De zee maakt onze toekomst een stuk beter
Wat deze nieuwe machine nog indrukwekkender maakt, is dat onderzoekers verwachten dat hij minstens drie jaar kan werken voordat er reparaties nodig zijn of onderdelen vervangen moeten worden. Dit betekent dat de nieuwe elektrische auto’s voor een lange tijd van brandstof kunnen worden voorzien door hetzelfde apparaat.
Er zijn nog meer toepassingen voor zeewater. Wetenschappers werken ook aan manieren om zout water efficiënter om te zetten in drinkwater, aangezien de oceaan de grootste waterbron op aarde is. Daarom zoeken onderzoekers in verschillende vakgebieden naar manieren om dit water beter te benutten.
Zeewater is dus een veelbelovende bron voor de toekomst. Het is niet alleen duurzaam, maar ook eenvoudig te verkrijgen. We houden de ontwikkelingen hierover natuurlijk voor je in de gaten.
Waarom een auto op waterstof stiekem beter is dan de elektrische auto