Jij kunt binnenkort helemaal zelf je Samsung Galaxy S21 repareren
Wanneer je Samsung-toestel kuren vertoont, dan weet je vaak al hoe laat het is: dan ben je waarschijnlijk wat geld kwijt aan een reparateur. Maar als het aan het Zuid-Koreaanse bedrijf ligt, dan komt daar binnenkort verandering in. De fabrikant wil het namelijk mogelijk maken dat je zelf je hardwareproblemen fixt.
Aanstaande zomer lanceert Samsung namelijk een nieuw programma. Gebruikers in de Verenigde Staten kunnen zich daarvoor aanmelden en nieuwe onderdelen aanvragen, wanneer de oude problemen vertonen. Ook krijgen ze complete guides opgestuurd, zodat ze niet blind hoeven te varen op hun (gebrek aan) eigen ervaring.
Samsung laat je je eigen toestel fixen
Samsung start het programma in enigszins beperkte capaciteit. Aanvankelijk biedt het bedrijf alleen onderdelen aan voor de S21- en S20-lijnen, evenals de Tab S7. In de toekomst ondersteunt het natuurlijk meerdere apparaten. Dan wordt ook vanzelf de dit jaar uitgebrachte Galaxy S22-lijn toegevoegd.
De guides die Samsung opstelt, maakt het bedrijf samen met reparatiedienst iFixit. Daardoor hoeven we eigenlijk niet te twijfelen of het wel goed komt met dit programma. iFixit is namelijk altijd erg duidelijk in haar teardowns en scores die het geeft aangaande de repareerbaarheid van verschillende devices.
Wat kun je allemaal vervangen?
Je kunt niet letterlijk zelf alles vervangen. Maar wel een hoop, namelijk schermen, glazen achterkanten en oplaadpoorten. In de toekomst komen er meer opties bij. Wanneer je zelf een onderdeel vervangen hebt, dan raadt Samsung aan het oude onderdeel terug te sturen. Allemaal in het kader van duurzaamheid.
Samsung presenteert het programma als een alternatieve optie voor mensen die zelf aan hun toestellen willen sleutelen. Maar als je dat niet ziet zitten, geen probleem. Op veel verschillende plekken is het namelijk mogelijk naar binnen te lopen om je toestel te laten fixen. Dat gebeurt meestal binnen enkele uren tot soms dagen.