Komen er ooit écht zelfrijdende elektrische auto’s in Nederland?
De zelfrijdende elektrische auto is een droom voor elke sciencefiction-fan. Maar kunnen we deze slimme voertuigen binnenkort ook in Nederland verwachten?
De volledig zelfrijdende elektrische auto lijkt dichtbij voor Nederland. Merken zoals Tesla en Mercedes-Benz willen dat we vandaag nog zonder handen aan het stuur rijden. De technologie is er en werkt redelijk goed.
Je zou denken dat er niets meer in de weg staat voor autonome EV’s in Nederland, en dat we ze binnenkort op de weg kunnen zien. Maar het is iets complexer dan dat. Dit is waarom.
Dit kun je nu met een zelfrijdende elektrische auto in Nederland
Volledig zelfrijdende elektrische auto’s zijn natuurlijk nog niet te koop in Nederland. Maar de voertuigen mogen in speciale gevallen wel de weg op. Wie op de website van de Rijksoverheid zoekt naar zelfrijdende auto’s krijgt een kort tekstje te zien dat alles samenvat:
“Bedrijven en onderzoeksinstellingen mogen nu testen met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens op de openbare weg. De Rijksoverheid heeft de wetgeving hiervoor aangepast. Hierdoor kan veel ervaring worden opgedaan en zal de komende jaren veel geleerd worden.”
Met andere woorden: zelfrijdende elektrische auto’s mogen alleen de weg op onder de noemer van een test. Dat neemt niet weg dat er al verschillende voertuigen zijn met zelfrijdende functies. Denk aan adaptive cruise control, rem-assistentie en automatisch inparkeren.
Het aanbod van auto’s met verder ontwikkelde automatische functies zal de komende jaren toenemen. Maar er zijn nog veel tussenstappen nodig voordat volledig zelfrijdende auto’s te koop zijn.
Nog tientallen jaren niet slim genoeg?
Of het moment ooit komt dat je jouw elektrische auto helemaal niet meer zelf hoeft te besturen, is nog maar de vraag. Volgens de Breda University of Applied Sciences zal de ontwikkeling van autonome voertuigen nog geruime tijd duren. Maak daar maar gerust decennia van.
De universiteit verwacht namelijk dat zelfrijdende elektrische auto’s de komende tientallen jaren nog niet ‘slim’ genoeg zijn voor binnensteden. In gesprek met Autoweek vertelde Ineke Spapé, professor Mobiliteit aan de Breda University of Applied Sciences, dat slimme zelfrijdende auto’s het verschil tussen verkeersborden en kinderen nog niet eens kunnen zien.
“Voordat zelfrijdende auto’s menselijk gedrag begrijpen, laat staan het onvoorspelbare gedrag van spelende kinderen op straat, moet er nog decennialang getest en verder worden gebouwd aan algoritmes”, vertelde Spapé.
De aanbeveling van de universiteit is om juist in te zetten op innovatie die de bestuurder ondersteunt, zoals noodremsystemen, rijstrookassistentie en dodehoekdetectie, in plaats van de bestuurder volledig te vervangen.
“Voorbeelden zijn noodremsystemen, rijstrookassistentie en dodehoekdetectie”, beschreef Spapé. “Deze systemen zijn tot op heden met name gericht op de veiligheid van de bestuurder en de inzittenden. Het wordt tijd dat deze technieken worden ingezet om voertuigen veiliger en aantrekkelijker te maken voor de andere weggebruikers en hun omgeving.”
Het blijft niet alleen bij techniek
Naast de technische veiligheid zijn er ook veel ethische vraagstukken die eerst moeten worden opgelost rondom de zelfrijdende elektrische auto. Hoe programmeer je zo’n voertuig voor situaties waarin een aanrijding onvermijdelijk is? En wat gebeurt er als er een moeilijke keuze moet worden gemaakt?
Stel, je rijdt door een smalle straat en plotseling steekt er een kind over, terwijl aan de andere kant een groep voetgangers loopt. De zelfrijdende auto moet dan beslissen: rijdt hij het kind aan of wijkt hij uit en brengt de voetgangers in gevaar?
Dit is natuurlijk een onmogelijke keuze voor iedereen, maar als bestuurder maak je die beslissing zelf, in plaats van dat de auto handelt op basis van een voorgeprogrammeerde keuze.
Het is duidelijk dat de zelfrijdende elektrische auto nog een lange weg te gaan heeft voordat we hem op de Nederlandse wegen zullen zien. Verwacht niet dat je er binnen tien jaar al een kunt kopen; het kan nog een hele tijd duren.
Waarom elektrische auto’s en fietsen in brand kunnen vliegen