Ziggo blijft maar klanten verliezen en dat kan in jouw voordeel zijn
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F06%2FZiggo-4K-Mediabox-16x9-1.png)
Concurrentie is goed voor jouw portemonnee. Minder goed voor Ziggo aangezien het bedrijf steeds meer klanten verliest.
Ziggo, of VodafoneZiggo, zoals het bedrijf na de fusie met Vodafone heet, heeft te maken met een structureel verlies van internetklanten. Het abonneebestand van de kabelprovider daalt kwartaal op kwartaal en ook in het laatste kwartaal van 2024 vertrokken 30.200 klanten. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.
De reden is volgens de provider “een zeer competitieve markt en veel diepe prijs- en productpromoties”. In simpele taal wil dat zeggen dat er gezonde concurrentie op gang aan het komen is. Waarschijnlijk door glasvezelproviders. En dat is weer goed voor jouw portemonnee, want waarschijnlijk wil Ziggo je wel als klant houden.
Verlies klanten Ziggo zet stevig door
In heel 2024 verloor VodafoneZiggo 99.700 internetabonnees. Het totale klantenbestand voor vaste diensten bedroeg eind 2024 3,1 miljoen. Ook op het gebied van telefonie en televisie is er geen sprake van groei. Ziggo verloor in het vierde kwartaal van 2024 ruim 62.800 klanten die alleen telefonie afnamen. Er zijn ook 36.600 televisieklanten minder vergeleken met het kwartaal ervoor. Er waren in 2024 261.800 telefonieklanten en 135.200 televisieklanten minder dan in 2023.
Opmerkelijk is dat de omzet van VodafoneZiggo in 2024 wel stabiel bleef. Het bedrijf zette 4,11 miljard euro om. Ongeveer gelijk aan 2023. De reden? Prijsverhogingen.
Shoppen en (aangeven te willen) opzeggen loont
Dat er stevige concurrentie van glasvezelproviders is, loont voor jouw portemonnee. Het is met goede welkomstaanbiedingen steeds aantrekkelijker om rond te shoppen voor een internetabonnement en glasvezel is over het algemeen net zo stabiel of stabieler dan kabelinternet van Ziggo.
Wil je niet weg bij de kabelprovider? Dan kan het toch lonen om te bellen en te zeggen dat je wil opzeggen tenzij er een beter aanbod komt. Door het structurele verlies van klanten en de toenemende concurrentie van glasvezelproviders zal VodafoneZiggo waarschijnlijk geneigd zijn om klanten die een jaar willen verlengen een fikse korting te geven.
Zo krijgen nieuwe Ziggo-klanten op moment van schrijven 9 maanden lang een korting van 50 procent. Als bestaande klant kun je er vast ook een goede deal uit slepen. Het telefoonnummer om te bellen is 0900-1884 (gebruikelijke -mobiele- belkosten) of 1200 (gratis vanaf je telefoonaansluiting van Ziggo).
ESPN en Ziggo Sport in een abonnement? Het kan zomaar gebeuren