Zo hard sloegen (internet)oplichters toe in 2024
![Zo hard sloegen (internet)oplichters toe in 2024](https://img.want.nl/images/qCsli7duFr51ztahL2QQ55RTqRg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2Fphoto-1509479200622-4503f27f12ef.jpg)
In 2024 is het aantal fraudemeldingen met 10 procent toegenomen. Oplichters halen steeds vaker hun informatie van internet.
Oplichters worden steeds slimmer, waardoor echt en nep steeds lastiger van elkaar te onderscheiden zijn. Daarvoor gebruiken ze vooral het internet.
Volgens de Fraudehelpdesk is het aantal fraudemeldingen met 10 procent toegenomen. Het schadebedrag voor 2024 kwam in totaal bijna op 53 miljoen euro uit.
Oplichters gebruiken het internet om toe te slaan
De jaarcijfers van de Fraudehelpdesk zijn in 2024 met 10 procent toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. De schade steeg zelfs met 20 procent tot 53 miljoen euro. In totaal werden er bij de helpdesk 63.469 meldingen gedaan over oplichters. In 9.146 gevallen was er daadwerkelijk financiële schade geleden.
Wat vooral opvalt, volgens de Fraudehelpdesk, is dat oplichters vaak voorkennis hebben. Deze informatie hebben ze vaak verkregen via phishing-e-mails en datalekken. Hiermee kunnen ze persoonlijke details gebruiken om geloofwaardiger over te komen en zo het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen.
![Phishing](https://img.want.nl/images/dJ6OifvGqwhD3MpVsBOOiUmO9c0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fphishing-maffia.jpg)
In totaal werden er in 2024 630.252 valse e-mails gemeld. Dit zijn er flink meer dan in 2023, toen stond de teller op 562.232.
Die informatie gebruiken oplichters vooral om hun slachtoffers telefonisch te benaderen. Ze bellen met een telefoonnummer waarmee het lijkt alsof het van een echte bank is, dit heet spoofing. Na zo’n telefoontje vragen ze geld over te maken of komen ze zelfs aan huis om waardevolle spullen, zoals sieraden, op te halen.
Extra voorzichtigheid
Door informatie op het internet is het steeds lastiger om echt en nep te herkennen. Hierdoor moet je extra voorzichtig zijn. Zo zullen banken nooit vragen om pincodes en inlogcodes of om geld over te maken naar een veilige rekening. Als je denkt met oplichters te maken te hebben, of als je twijfelt, neem dan contact op met de bank.
Omdat fraude toeneemt, wil de Fraudehelpdesk dat het onderwerp hoger op de politieke agenda komt. Oplichters zorgen ervoor dat het vertrouwen in instanties daalt. Melders van fraude durven volgens de organisatie zelfs niet meer te reageren op e-mails, ook al zijn het legitieme berichten via het internet. De organisatie wil dan ook actie zien.