Zo pas je de zoekmachine op je iPhone of iPad aan
Standaard zoek je in Safari op een iPhone of iPad met Google. Volgens Apple is het de beste zoekmachine en daarom staat deze als standaard ingesteld. Toch is het niet de enige optie. Je kunt namelijk naast Google ook kiezen voor Bing, Yahoo of DuckDuckGo.
Zoekmachine aanpassen op iPhone of iPad
Het kan geen kwaad om eens iets anders dan Google te proberen en het aanpassen van de zoekmachine is heel simpel. Je doet het als volgt:
- Ga naar ‘Instellingen’ op het home-scherm van je iPhone of iPad
- Scroll naar onder tot je ‘Safari’ ziet en tik erop
- Kies in het menu vervolgens voor ‘Zoekmachine’ en maak je keuze
Zoekmachines op iOS: de keuzes
Natuurlijk kent iedereen Google, maar iOS laat je ook voor Bing, Yahoo of DuckDuckGo kiezen. Waarom zou je eigenlijk van zoekmachine verandering? Allereerst om uit je filterbubbel te breken. Als je alleen maar Google gebruikt, krijg je op een gegeven moment resultaten die zo op jou toegespitst zijn, dat je weinig nieuwe dingen meer ontdekt. Hieronder een bespreking van de verschillende opties.
Google: allemansvriend
Google is de bekendste zoekmachine, het bedrijf heeft het imago van een allemansvriend en levert kwalitatief goede zoekresultaten. Er is echter ook vaak kritiek op Google. Het bedrijf verzamelt volgens veel critici wel erg veel data.
DuckDuckGo: privacy first en uitgebreid
DuckDuckGo is erg privacyvriendelijk. Het bedrijf verzamelt geen data en bouwt geen problemen op van zijn gebruikers. Een andere leuke toevoeging is dat het eigenlijk meerdere zoekmachines in een zijn. Met zogenaamde ‘bangs’ kun je vanuit DuckDuckGo meteen in andere zoekmachines zoeken. Wil je bijvoorbeeld een artikel over de tweede wereldoorlog op wikipedia zoeken? Dan tik je “!w tweede wereldoorlog” in en DuckDuckGo zal direct op WikiPedia zoeken. Dit werkt ook voor deze website. Tik “!omt MacBook Air 2018” in en je krijgt alles op One More Thing over de MacBook Air 2018. Heimwee naar Google? De bang “!g” zorgt ervoor dat je direct op Google zoekt.
Bing: minder advertenties
Bing is van Microsoft en niet zo populair als Google. De accuraatheid is ook minder groot. Dat merk je onder andere terug in het aantal advertenties, dat zijn er een stuk minder. Bij een zoekopdracht op Google zijn de eerste drie resultaten vaak advertenties. Bij Bing is het er hooguit één.
Yahoo: internationale blik
Yahoo is vooral gericht op de Amerikaanse markt. Wil je een internationale blik op je zoekterm? Dan kun je deze zoekmachine eens instellen.